Onderwijs

Katja Keuchenius schrijft in kranten, tijdschriften en op websites over:

Duurzaamheid
Ondernemers
Onderwijs
Ook interessant

 

mail@katjakeuchenius.nl
+31 (0)6 19973945

Ethiopië heeft eigen techneuten nodig om onze problemen op te lossen
De 21-jarige Betelhem Dessie helpt haar Ethiopische landgenoten meer IT-vaardigheden te ontwikkelen. Niet alleen goed voor hun persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor die van heel Afrika. ‘Als je niet wordt betrokken bij het ontwikkelen van nieuwe technologieën, kunnen die je pijn doen.’ Je zou het niet meteen denken als je
Lees verder
Zijn mobiele school bezoekt afgelegen dorpen
Charif Hamidi wil het onderwijs in het Midden-Oosten en Afrika verbeteren. Met een mobiel klaslokaal trekt zijn team langs afgelegen dorpen. Hun doelen: onderwijs op maat, meer technologie en vooral leraren meer trainen. ‘Zodat docenten rekening houden met verschillen tussen kinderen.’ Beter onderwijs begint niet bij het bouwen van een
Lees verder
Topambtenaren coachen Belgische collega’s
Vlaamse ambtenaren laten zich steeds vaker coachen door Nederlandse collega’s – en omgekeerd. Het helpt ambtenaren die binnen de landsgrenzen niet snel bij een collega te rade zullen gaan. ‘Waarom doe ik dit allemaal? Waarom zit ik hier tachtig uur per week te werken en krijg ik zo weinig waardering?’
Lees verder
Op het Calvijn College bepalen leerkrachten zelf wat ze doen
Het Calvijn College in Amsterdam veranderde van probleemschool in ‘misschien wel de beste school van Nederland’, aldus wijlen burgemeester Van der Laan. Docent Yasin Irgin vertelt hoe het is om te werken in een organisatie waar werknemers veel eigen verantwoordelijkheid hebben. ‘Vroeger zat ik zelf op school vlak naast het
Lees verder
Chaotisch en boeiend gaat prima samen
De Topklas van de Van Dijckschool in Bilthoven krijgt biologieles van een hooggepensioneerd gepromoveerd bioloog. Een win-win-win situatie voor juf Lies zelf, juf Susanne en de kinderen. Het begon als gastles toen een meisje uit de Topklas tijdens een heide-uitje opmerkte dat haar buurvrouw Lies vast antwoord zou hebben op
Lees verder
Katja coacht Pooja
Wedu Global koppelt Aziatische vrouwen met leiderschapspotentie aan mentors uit de hele wereld. Journalist Katja Keuchenius over ruim een jaar Skype-mentor zijn van Pooja Khati uit Nepal. “Heb je thuis al verteld dat je films wilt gaan maken?” Eloped “Van welke kaste ben jij?” Ik vraag het maar gewoon. Pooja
Lees verder
Stijn Loeber: meer lastpak dan studiebol
Stijn Loeber (35) was op school meer lastpak dan studiebol en is nog steeds niet goed in leren. Toch begeleidt hij inmiddels anderen om hun wetenschappelijke studie goed af te sluiten. “Het draait allemaal om zelfredzaamheid.” Vroeger voelde Stijn Loeber zich als in een Ferrari waarvan hij het gaspedaal telkens
Lees verder
Mensen denken soms dat je een soort Mozart bent’
Anouk van Kampen (27) sloeg twee klassen over, maar weet niet of ze hoogbegaafd is. Ze ging zoveel mogelijk normaal naar school. En ze was gelukkig. Daarbij hielpen twee andere talenten: aanpassen en relativeren. Laatst was er weer zo’n moment waarop leeftijd ineens een rol speelde. Anouk van Kampen had
Lees verder
Steeds meer studenten willen bijdrage leveren aan global development
Enno Masurel, hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, begeleidt elk jaar Nederlandse studenten die op veldwerk gaan naar Oost-Afrika. Voor extra uitdaging, want onderzoek doen in Afrika loopt niet vanzelf op rolletjes. Zijn project wordt als good practice genoemd in de visie van VSNU, VH en EP-Nuffic
Lees verder
Wie helpt nfp-bursalen hun studie te betalen?
EP-Nuffic onderzoekt de mogelijkheden om NFP-beurzen als deelbeurs te verstrekken. Een deel van de kosten die een student maakt, moet daarbij door andere partijen betaald worden. Drie onderwijsinstellingen vertellen over hun ervaringen en verwachtingen rond deze financieringsvorm. Vier jaar geleden begon de faculteit ITC van de Universiteit Twente een eigen
Lees verder
Nederlanders willen Latijns-Amerika nog niet verlaten
De Niche-projecten waar Ans Voordouw en Anna Bon in Latijns-Amerika aan meewerkten, zijn eind dit jaar allemaal afgelopen en krijgen geen vervolg. Zonde, vinden zij. Ze zijn niet van plan om de samenwerking met Colombia en Guatemala de rug toe te keren. Ans Voordouw zag het natuurlijk wel aankomen. De
Lees verder
Spelletjes KernTalenten
Wat kinderen het liefst spelen, voorspelt welk beroep later bij ze past. Hoe kan een basisschool hoogbegaafde kinderen helpen om deze ‘kerntalenten’ goed te ontwikkelen? Twee experts in gesprek. In een groot welzijnsgebouw in Rijswijk lopen Frans Corten en Truus van der Wal langs kapstokken vol kleurige jassen door de
Lees verder
Op een motor de jungle in
Universiteiten en hogescholen blijven graag eenbijdrage leveren aan ontwikkelingssamenwerking,schreven ze onlangs in hun gezamenlijke visie.Ook in hun eigen belang. Ze verwerven zonieuwe kennis en worden betrokken bij mondialekwesties. Zoals HKU in Tanzania. Op een ‘hobbel-de-bobbel-weg’ vond eenTanzaniaanse filmploeg een karretje voor een opname.Eén persoon nam plaats op de kar met
Lees verder
De Noordster
In De Noordster in het Groningse Zuidhorn huizen twee basisscholen, een sporthal en allerlei andere organisaties onder hetzelfde dak. ‘De wereld in het klein.’ Annemarie Beukema-Kars is in haar nopjes. Vanuit haar directeurskamer met uitzicht op enkele ingangen van haar school kijkt ze trots om zich heen. Sinds september zit
Lees verder
MBO studenten die alles zelf beslissen
Op Mijn School komen niet-reguliere studenten op creatieve manieren aan een mbo-diploma. Grondlegger Hanno Ambaum geeft hen alle ruimte. “Ze moeten het zelf willen.” Schoenen en kleding komen in allerlei smaken, maar van onderwijs is er maar één. Zonde, vindt Hanno Ambaum (45). “Er zijn genoeg mensen die niet in
Lees verder
Het nieuwe onderwijs
Scholen bereiden kinderen voor op een toekomst waarvan niemand weet hoe die eruit ziet. Hoe organiseer je dat? Op het eerste gezicht staat juistscholen weinig open voor verandering. Ze richten de dagen vaak op dezelfde manier in als lang geleden, gebruiken slechts gedeeltelijk vernieuwde schoolboeken en zetten behoorlijke grijsaards voor
Lees verder
Scholen, mag het wat minder vrijblijvend?
Docenten meer macht: graag! Maar dan wel in goed doordachte organisaties. Onderwijsvernieuwer Ben van der Hilst vertelt over de nadelen van vrijblijvendheid. In het chique café van Karel V in Utrecht leest Ben van der Hilst de krant. Een verbouwing joeg hem uit zijn huis een paar straten verderop. Gevraagd
Lees verder
Van Grote Denkers tot Lifestyle Informatics
Leraar van het Jaar Jasper Rijpma (31) werkt op het Hyperion Lyceum in Amsterdam Noord. Daar hielp hij mee met het opzetten van Bureau V. V staat voor: Verbreden, Verdiepen, Verrijken en Versnellen. Vijftien tot twintig procent van de leerlingen kiest daarvoor. Er gelden geen IQ-eisen. Hoe begon dat?“Toen ik
Lees verder
Van bijzonder naar gewoon gelukkig’
Vroeger deed ze alles tegelijk, behalve het huiswerk. Daar liep Alex Tess op stuk. Dit jaar studeert ze hard, heeft ze leuke vrienden en maakt ze voorzichtig nieuwe plannen. En dat allemaal door zichzelf niet meer als voornamelijk hoogbegaafd te zien. Niet lang geleden sprak Alex Tess Rutten (21) nog
Lees verder
Samen vooruit op school
Stichting Leerkracht, voortgekomen uit McKinsey, wil meer samenwerking tussen leraren. ‘We zijn niet de zoveelste onderwijsvernieuwing’, zegt expertcoach Nico Verbeij. ‘Bij ons bepalen lerarenteams zelf de doelen en de acties.’ Een verslag van een Leerkracht-bijeenkomst. Het welkomstwoord van Elise Henneken bestaat uit twee zinnen. ‘Het is niet de bedoeling dat
Lees verder
Samen filosoferen
Hoe knap is fantaseren? Kan fantasie ook echt zijn? Mag kinderkunst in het museum? Het zijn zomaar een paar vragen die opkomen tijdens een les van filosofiejuf Fabien. Ze leert de plusklas op zoek te gaan naar vragen in plaats van antwoorden. ‘Lekker hersens kraken’. Een schilderij met een heleboel
Lees verder
De Nederlandse School
De onderwijswereld gaat snel veranderen, denkt Ilja Klink. Ze werkt er zelf aan mee als directeur van de toekomstige lerarenopleiding De Nederlandse School. De Nederlandse School wordt een plek gericht op het onderwijs van de toekomst. Volgend jaar september opent de school haar deuren voor leraren met een eerstegraads bevoegdheid
Lees verder
Hoe haal je nog meer uit je buitenland ervaring?
Steeds meer opleidingen zijn bezig met ineternationalisering en stagebegeleiding. Eveline Schaefer verzorgt op de Hogeschool Rotterdam een voorbereidingstraject voor buitenlandstages. Waarom is begeleiding nodig?“Wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat studenten hierdoor meer inzicht krijgen in verschillende culturen. Dat komt vooral doordat zij leren omgaan met vreemde situaties die zij ter plekke
Lees verder
‘Nieuwsgierige leraren maken hun klas gelukkig’
Leraren kijken vaak vermoeid als er weer eens frictie is in de klas. Het ene kind wil niet naast het andere zitten bijvoorbeeld. Zucht, denkt de leraar, moeten we dat ook weer oplossen. Charlotte Visch ziet dat anders. Voor haar zijn deze botsingen juist gouden leermomenten.‘Ik zag iets gebeuren, zagen
Lees verder
Van verveling naar creativiteit
In de douche, tijdens de afwas of halverwege het hardlooprondje komen we soms tot de meest verrassende ideeën. Onze hersenen zijn dan eindelijk vrij om te dwalen, zonder de concentratie die we de rest van de dag nodig hebben. En dat biedt ruimte voor creativiteit. Als je het zo bekijkt
Lees verder
Stilletjes hoogbegaafd in Zweden
Boven het maaiveld uitsteken mag een typisch Nederlandse uitdrukking zijn, in Zweden kunnen ze er ook wat van. Hoogbegaafdheid is in het hoge Noorden nog een ‘verboden woord’. Leraren en psychologen halen er hun neus voor op en veel hoogbegaafden zelf mijden het onderwerp. Eindelijk verandert dat nu een beetje.
Lees verder
Summerschool voor hoogbegaafden
Knutselen, buiten spelen, discoavonden en corvee. KampuniQum is een ‘zo normaal mogelijk’ kamp, ook al zijn allekinderen en stafleden hoogbegaafd. de kinderen lijken dit hetliefst te willen vergeten, maar de kampleiders zijn juist alertop allerlei hoogbegaafd gedrag. Wat nu? een wc-rol in de toiletpot! De 22 kinderen van kamp UniQum
Lees verder
Hoogbegaafde tieners ontdekken zichzelf op School at Sea
Een halfjaar zelfstandig leren en ondertussen de halve wereld verkennen. Het klinkt veel hoogbegaafde kinderen als muziek in de oren. Zo ook Yoram en Liselet, die deze droom vorig schooljaar waarmaakten. Aan boord van het zeilschip School at Sea voelden ze zich als een vis in het water. Yoram: ‘Ik
Lees verder
Documentaire ‘Gewoon hoogbegaafd’
Emigreren voor beter onderwijs. Het overkomt twee van de drie kinderen in de documentaire ‘Gewoon Hoogbegaafd’. Emmi Visser (23) filmde hen om de discussie over aangepast onderwijs te starten. Zelf kreeg Emmi nooit hulp bij haar hoge IQ. Ze raakte er acht jaar lang door in een depressie. Ze leest
Lees verder
Zelfdoding onder jongeren: het viel meteen stil
Nelleke vertelde haar broer dat ze het leven niet meer zag zitten. Even later kwam haar vader haar kamer binnen; die zei dat ze niet zo gek moest doen. Ze voelde zich onbegrepen en draaide ‘haar hart op slot’. Later deed ze drie keer een zelfmoordpoging. Dat was in haar
Lees verder
Een kind is de spiegel van onze ziel’
‘Een Nigeriaans meisje uit het asielzoekerscentrum keek eens mee met een dansles van onze academie. Ze was 15 jaar en had zo’n houding van: ‘Ik ben niet belangrijk’. Maar tegelijkertijd was ze ook een beetje stoer. Na de les zat ze in de kleedkamer. Weer met diezelfde houding. Ik zei
Lees verder
Hier gaat het om de melodie
Het Centrum voor de kerkzang organiseert al jaren een kamp om jongeren meer bekend te maken met kerkzang. ‘Kerkmuziek is leuker om te zingen dan pop.’ Vol spanning kijken twintig kinderen naar kampleider Annemarie. “Wie wil het nieuwe boekje zien?” vraagt ze mysterieus. Een jongen roffelt met zijn handen op
Lees verder
Ontevreden hoogbegaafden in Engeland
In Engeland ziet de toekomst van het hoogbegaafdenbeleid er somber uit. Overheidshulp stopt binnenkort en van toekomstige plannen is nog geen sprake. ‘Vanuit de overheid blijft er waarschijnlijk vrijwel niets over’, aldus Denise Yates, directrice van de Nationale Vereniging voor Hoogbegaafde Kinderen (NAGC). AfhankelijkOver Leonardoscholen en plusklassen kunnen Engelse hoogbegaafde
Lees verder
Themascholen voor hoogbegaafden in Zuid-Afrika
Professor Kokot is dé vrouw die zich in Zuid-Afrika inzet voor hoogbegaafde kinderen. Ze stichtte er de eerste hoogbegaafdenschool, zat in de leiding van de nationale en internationale vereniging voor hoogbegaafden en geeft nog steeds verschillende cursussen aan leraren en ouders. Wat voor onderwijs bestaat er in Zuid-Afrika voor hoogbegaafde
Lees verder
Verschillende kleurtjes’ in de plusklas
Op de Jan Antonie Bijloo school in Rotterdam lopen blanke en donkere kinderen samen over het schoolplein. Ze houden elkaars handjes vast. Hun verschillende achtergronden mengen makkelijk in de kleine school. Ook verschillende leerniveau’s lopen door elkaar heen. Droomeilanden ‘My name is Adna, I am six year old’. De onderbouw
Lees verder
Leren en ontwikkelen
Al bijna een eeuw bestaat het Amsterdams Lyceum, inmiddels een atheneumgymnasium. De leerlingen kunnen meedoen aan verschillende extra activiteiten, ook buiten schooltijd. Met clubjes, reisjes en een eigen buitenhuis in de bossen leert de school de kinderen zich niet alleen intellectueel, maar sociaal en cultureel te ontwikkelen. ‘En’, vinden de
Lees verder