Ondernemers

Vanaf de eerste schets

In de rubriek Bierviltje voor ondernemersmagazine Sprout, vertel ik hoe iconische producten van Nederlandse ondernemers worden ontworpen voor succes. Wat waren de beslissingen over het ontwerp? Is er iets flink aangepast?

Ik sprak bijvoorbeeld:

  • Burton
    Recyclen en innoveren doen de broers Iwan (47) en Dimitri (49) Göbel al zolang ze zich kunnen herinneren. Ze bouwden op het onderstel van een oude eend een energiezuinige sportwagen: Burton.
  • Stormparaplu Senz

Omdat hij die maand al drie paraplus had versleten, besloot Gerwin Hoogendoorn (34), student Industrieel Ontwerpen in Delft, af te studeren op de oplossing voor alle problemen rond het onding. Hij wilde af van geknakte geraamtes, prikkende uiteindes en vooral van binnenstebuitenklappers.Het resultaat:Senz,

{image:3312}

  • Quooker

Han Peteri had het in de jaren zeventig eigenlijk opgegeven. Zijn kokendwaterkraan werd enthousiast gebruikt door kennissen, maar geld verdiende de natuurkundige er niet mee. Pas jaren later werd de uitvinding met hulp van zonen Niels en Walter het wereldmerk Quooker.

  • Secrid

René van Geer (53) en Marianne van Sasse van Ysselt (49) hoorden halverwege de jaren negentig veel mensen klagen over al die pasjes in hun portemonnee. Ze gaven hun ontwerpbureau Spirid de opdracht een gave kaarthouder te maken. De plastic Bodycard werd de voorloper van hun nu wereldwijd verkochte Secrid.

  • Vanmoof

Een designfiets moest het vooral niet worden. En ingewikkelde gadgets hoorden er ook niet bij. Met het motto form follows function en een startinvestering van 25.000 euro ontwierpen broers Taco (36) en Ties (35) Carlier de stadsfiets die al rondrijdt op vier continenten: de Vanmoof.

  • Soopl

Mobiele kledingrekken zijn vaak verschrikkelijk instabiel. Arjan Kaan ontwikkelde na jarenlang werken in de modebranche uit pure frustratie de oplossing: de Soopl Fashion Trolley.

  • Qbic

Het idee begon letterlijk op een bierviltje: vier palen als eerste schets van een makkelijk te bouwen hotelkamer. Het was het begin van de betaalbare designhotelketen Qbic.

  • Fairphone

Bas van Abel wilde aandacht voor de problemen in de productieketen van mobieltjes. Dat bleek het beste te doen met een eigen product: de Fairphone.

  • BERG

Voor de vijftienjarige Henk van den Berg (45) begon het als zomerbaantje: in zijn overall sleutelde hij op de boerderij skelters in elkaar. Dat groeide uit tot een wereldwijd bedrijf voor buitenspeelgoed: BERG.

  • Sunshower

Hetideale product voor ijdele miljonairs, wilde de eerste jaren maar niet van de grond komen. Met een flinke pivot maakten Merijn Wegdam (38) en Oscar Meijer (37) toch een succesverhaal van hun gouden combi: de Sunshower

QWIC
China kende tien jaar geleden al elektrische fietsen, die vooral populair waren bij ouderen. Michiel Hartman (43) en Taco Anema (39) brachten de hippe versie voor jongeren naar Europa: de QWIC

Dopper

Merijn Everaarts vond al dat gewapper van vrouwen met
waterflesjes maar een modegril. Bovendien was het milieuonvriendelijk; kon dat niet anders, vroeg hij zich af. Na het zien van de documentaire ‘Plastic soep’ brainstormde hij net zo lang tot hij een duurzaam alternatief had: de Dopper

{image:3429}