Ondernemers

Van Moof, vanaf de eerste schets

Een designfiets moest het vooral niet worden. En ingewikkelde gadgets hoorden er ook niet bij. Met het motto form follows function en een startinvestering van 25.000 euro ontwierpen broers Taco (36) en Ties (35) Carlier de stadsfiets die al rondrijdt op vier continenten: de Vanmoof.

De broers Carlier waren Europees distributeur van vouwfiets Strida en ontwierpen muntenautomaten en bandjesmachines voor festivals. Maar liever gingen ze zelf ontwerpen voor consumenten. Taco: “Consumenten vinden iets cool en willen het hebben. Dat eerlijke sprak ons aan. Zonder de politieke belangen van B2B.”

Tijdens een fietstocht in New York bedachten de mannen wat ze de wereld wilden brengen: de ideale stadsfiets. Ties wilde met aluminium aan de slag, Taco had meteen geïntegreerde sloten en fietslampjes voor ogen. “Ik ben een chaoot dus moest elke winter wel drie keer nieuwe lichtjes kopen.”

De broers werkten hun plannen uit in de kroeg en bestelden over de hele wereld onderdelen. Het lassen en assembleren besteedden ze uit. “Dat heet fabless manufacturing en zorgt dat je flexibel blijft”, legt Taco uit. De eerste honderd fietsen werden een winter lang getest door vrienden, zodat imperfecte onderdelen bij de volgende lading alvast konden worden vervangen.

Zoals de Vanmoof in 2009 op de markt kwam, wordt hij al lang niet meer gemaakt. Inmiddels komen alle onderdelen van de beste leveranciers of zijn door Vanmoof zelf ontworpen. Regelmatig doet het bedrijf daarbij een beroep op Facebook. Enthousiaste volgers geven advies bij strategische besluiten of leveren promotiemateriaal, zoals foto’s van Vanmoofs op de meest spectaculaire plekken.

De broers verkopen nu zo’n 10.000 fietsen per jaar. Ties werkt vanuit Taiwan zodat hij met de producenten in contact blijft. Taco: “Het gaat echt hard, in veel steden worden fietspaden aangelegd.” Dit jaar kwam de eerste elektrische Vanmoof uit. Functioneel genoeg voor een stadsfiets? “In New York en San Francisco wel”, vindt Taco. “Daar zijn de afstanden groot, de heuvels hoog en het klimaat warm.”

Vanmoofs nieuwste missie is het terugdringen van fietsendiefstal, door middel van gps-trackers in het frame. Zo willen ze mensen weer laten investeren in een goede fiets, in plaats van een barrel dat al snel met een lekke band in de schuur verdwijnt. Laatst is in San Francisco de eerste Vanmoof met gps-tracker teruggevonden.

Dikke bovenstang

De typische Vanmoof-vorm is de dikke

bovenbuis met lichtjes aan beide

uiteinden. Toch hebben de broers

daar nooit bewust voor gekozen, de

buis werd gewoon precies zo groot

als de gekozen lampjes. “We hebben

dus per toeval de vorm gevonden

waaraan iedereen tegenwoordig een

Vanmoof herkent.”

Amsterdams zonlicht

De eerste lampjes kwamen van

vliegvelden in warme landen. Ze

werden opgeladen door de zon, maar

die bleek in Amsterdam niet voldoende

te schijnen. De broers zetten alles op

alles om deze fout goed te maken en

wisten met een hele reeks pitches

Philips te strikken. De voor- en

achterlampen zijn nu feller dan de

koplampen van een auto.

Uitknop

De ingebouwde fietslichten van Philips

zijn zo efficiënt, dat je er niet voelbaar

harder voor hoeft te trappen. ‘Is er dan

überhaupt wel een uitknop nodig?’ vroeg

Vanmoof op Facebook. De discussie die

volgde, zei genoeg. Veel volgers vonden

een knop toch beter voelen. Nu kunnen

de lampjes dus toch gewoon uit.

Dit artikel werd gepubliceerd inSprout.

Beeld: Autobahn