Omdat hij die maand al drie paraplus had versleten, besloot Gerwin Hoogendoorn (34), student Industrieel Ontwerpen in Delft, af te studeren op de oplossing voor alle problemen rond het onding. Hij wilde af van geknakte geraamtes, prikkende uiteindes en vooral van binnenstebuitenklappers. Het resultaat: Senz.
Gerwin Hogendoorn tekende de gekste ideeën in zijn schetsboek, zoals een luchtparaplu met ingebouwde pomp, een verticale staaf die omringende druppels zou wegblazen en een draaiconstructie zoals die van de twee-seconden-uitklap-tent. Uiteindelijk bleef van de tien concepten toch het traditionele uitklapidee over. “Zonde dat ik zo dichtbij het origineel ben gebleven’, vindt Gerwin, ‘maar dat is nou eenmaal geniaal.”
De vroegere vliegeraar en surfer maakte zijn model wel aerodynamisch door de achterzijde van het regenscherm langer te maken. Zo trekt de wind de paraplu niet alle kanten op, maar brengt hem juist in evenwicht. Je moet hem daarom niet stevig, maar juist losjes vasthouden.
Samen met mede-studenten Gerard Kool en Philip Hess besloot Gerwin de markt op te gaan met de paraplu. Mexx werd launching customer en betaalde een deel van de eerste 10.000 exemplaren vooruit. Maar toen Mexx de jongens vroeg voortaan een licentie van het merk af te nemen en de distributie voor 80 procent zelf te verzorgen, besloot Senz op eigen benen verder te gaan.
Dankzij een kleine internationale media-hype na de lancering in 2006 waren de schappen al na tien dagen leeg en won de paraplu designprijzen van over de hele wereld, waaronder Red Dot, iF, en IDEA. Gerwin: “We hebben een oplossing gevonden voor een herkenbaar probleem dat blijkbaar overal speelt.”
Binnen een jaar had Senz distributeurs in Nederland, Duitsland en de Europese relatiegeschenkenbusiness. Een half jaar later volgden Japan en Amerika. Inmiddels ligt de exclusieve Senz6 variant in 150 Europese high fashion winkels en wordt het assortiment uitgebreid met parapluklemmen voor op de fiets en andere – nog geheime – producten die volgens de ontwerpers veel beter uitgevoerd kunnen worden.
Steviger geraamte
De binnenste baleinen (spaken)
van de Senz umbrella zijn niet
halverwege, maar pas aan het
uiteinde van de buitenste baleinen
bevestigd. Zo is de constructie
steviger en verdwijnt het geraamte
bij het inklappen onder het doek.
De constructie kon in de dummie
nog niet worden toegepast, maar
verscheen al snel in de schetsen.
Carbon of staal
Als student wilde Hogendoorn voor
het geraamte het sterkste materiaal
gebruiken dat hij kende: carbon.
Maar in praktijk bleek dat onnodig
duur: een paraplu van carbon zou
250 euro kosten. Gerwins model
trotseert nu windsnelheden van
100 km per uur met buitenste
spaken van staal en binnenste
spaken van glasvezel, met
prijzen van 25 tot 60 euro.
Puntvrij
Om alle ellendige punten van de
paraplu af te dekken, ontwierp
Senz klepjes voor de
spaakuiteinden, zogenaamde
‘eyesavers’, en maakte van de
bovenkant een platte dop. In een
goedkoper model voor de jongere
doelgroep zijn de eyesavers
weggelaten. Bij de net
uitgebrachte golfvariant is juist de
bovenste punt van de ouderwetse
plu weer teruggekomen, zodat die
gemakkelijk in de golftas vastprikt.
Handvat met logo
Al in de eerste ontwerpen klikte
Gerwin twee delen van een
handvat in elkaar om de paraplu
op te steken. Op verzoek van
Mexx voegde Senz daartussen
een extra ring toe voor het logo.
Dat werd alleen in de eerste
Mexx-lading bedrukt. Toen Senz
op eigen voet verder ging, bleef
de ring blanco.
Gepubliceerd in Sprout