Ondernemers

Dit vruchtensapje kan cacaoboeren extra inkomsten geven

Gepubliceerd in Trouw.

Nestlé Nederland betaalde twee journalisten om het lot van de cacaoboeren te onderzoeken. Daar valt dus nog veel te verbeteren, was hun conclusie. Met een frisdrankje uit resten van de cacaovruchten willen zij dat zelf doen. Maar er is veel meer nodig.

De vrij onverstoorde ogen van presentator Lars Gierveld springen open als hij een slokje neemt uit een oud plastic waterflesje. “Dit is echt goddelijk!” zegt hij in de camera. Hij staat op een cacaoplantage in Ghana en drinkt voor het eerst het sap van het witte vruchtvlees dat om de cacaobonen zit, normaal een afvalproduct. Hij weet dan nog niet dat hij twee jaar later fulltime met het drankje Kumasi bezig is.

In 2019 reist Gierveld – oud presentator van consumentenprogramma RamBam – af naar verschillende cacaoboeren in West-Afrika. Hij onderzoekt samen met regisseur Jochem Pinxteren de ontbossing, kinderarbeid, en genderongelijkheid in de sector. “We kwamen steeds uit op hetzelfde onderliggende probleem”, zegt Gierveld. “Cacaoboeren verdienen gewoon niet genoeg.”

Dat was natuurlijk geen verrassing. De slechte betalingen zijn de hoofdvraag waarmee hun ‘journalistieke’ project begon. Journalistiek staat hier tussen aanhalingstekens, want de reis van Gierveld en Pinxteren wordt betaald door cacaogigant Nestlé. Bij wijze van marketing-experiment heeft de chocoladeafdeling van Nestlé Nederland gevraagd of Gierveld een kijkje wil nemen in hun West-Afrikaanse keuken. Gierveld: “Nestlé weet dat het weinig zin heeft als het bedrijf zelf zegt dat het iets goeds doet. Zo willen ze laten zien dat ze in ieder geval transparant proberen te zijn.”

Lees het hele artikel in Trouw.