Ondernemers

Challengers 2015

Veloretti
Wie: Ferry Zonder (32)
Wat: Online fietsenmerk
Daagt uit:
Sinds: 2012
Medewerkers: 2

‘Cut out the middleman’, dat is de formule waarmee Ferry Zonder de rijwielbranche uitdaagt. Hij wil bewijzen dat je online fietsen kunt verkopen voor een redelijke prijs, met een goede service en hoge kwaliteit.

Zonder: “Wij tackelen de Nederlandse rijwielbranche door onze fietsen zonder dealernetwerk per koerier rechtstreeks naar onze klanten te versturen” Veloretti ontwerpt zelf en houdt de productie, geoutsourced weliswaar, in eigen beheer. Het bedrijf hanteert één vaste collectie. “Consumenten kopen toch maar een keer in de zes jaar een nieuwe fiets en zo kunnen we flexibel inspelen op de markt.”

Het afgelopen jaar verzevenvoudigde Veloretti zijn afzet. Zonder ziet de vraag naar fietsen hard groeien in Europese en Amerikaanse steden. Als onderdeel van de service belt Veloretti na over de ervaringen, stuurt zonder discussie vervangende onderdelen en vergoedt het bonnetjes van de fietsenmaker.
“Zo creëren we een netwerk van ambassadeurs. Social media zijn van levensbelang met een doelgroep van 30-plus.”

Fruitful Office

Wie: Sebastian Brokmann (31, links) en Jacob Nawijn (31)
Wat: Fruitmanden voor bedrijven
Daagt uit: groenteboeren
Sinds: 2010
Waar: Nederland en België
Omzet: 3,8 miljoen
Medewerkers: 50

Sebastian Brokmann en Jacob Nawijn gaan de concurrentie aan met de groenteboer op de hoek en bezorgservices van grote supermarktketens. Voor vergelijkbare prijzen als die van Albert Heijn leveren ze fruitmanden aan kantoren die écht vers, milieu- en maatschappijvriendelijk zijn. “We zijn heel sociaal, daarmee dagen we traditionele fruitbedrijven uit.”

Het fruit zit verpakt in recyclebare manden en wordt ingepakt door jongeren met een beperking via Emma at Work. Voor elke bezorgde mand plant Fruitful Office een fruitboompje in Malawi. Het houdt de kosten laag met weinig overhead en haalt het fruit voor 75 procent uit Nederland en West-Europa: het komt nooit met het vliegtuig.

In Engeland bestond Fruitful Office al langer, Nawijn en Brokmann kwamen met de oprichters in contact en zetten met hen als medeinvesteerders de Nederlandse tak op. Inmiddels leveren Brokmann en Nawijn aan meer dan 1500 kantoren in Nederland en België en voorzien zo wekelijks zeventigduizend mensen van fruit.

Tvilight

Wie: Chintan Shah (1980)
Wat: Slimme straatverlichting
Daagt uit:
Sinds: 2012

Chintan Shah kreeg het idee al tijdens zijn master Manegement of Technology in Delft. Hij zag dat veel straten ’s nachts volop werden verlicht terwijl er niemand buiten was. Zes jaar en heel wat ontwerpervaring rijker, bij bedrijven als Shell en Blue Water, begon Shah officieel aan Tvilight.

Shah overtuigt steden vooral met statistieken: Europa geeft dagelijks 27 miljoen euro uit aan straatverlichting. Tvilight belooft vijftig procent onderhoudskosten en tachtig procent energie te besparen met LED-lampen die alleen op volle sterkte gaan branden als zij menselijke beweging detecteren. Inmiddels is Tvilight uitgebreid naar Ierland, Duitsland, de Verenigde Staten en Australië.

Shah ziet nog meer mogelijkheden. Straatlantaarns kunnen bijvoorbeeld de komst van een ambulance aankondigen door rood te knipperen. “Ooit vragen mensen zich af, waarom werd dit niet eerder uitgevonden?”

Onderhandelmakelaar

Wie: Han Busio (59), Johan Almekinders (39) en Korne Pot (33)
Wat: professionele begeleiding bij de aankoop van onroerend goed
Daagt uit: makelaardij
Sinds: 2012
Medewerkers: 11

Busio, Almekinders en Pot willen mensen helpen bij de grootste aankoop in hun leven: een woning. Als regelbreker in tarief, samenwerking en proces trekt de Onderhandelmakelaar veel klanten die normaal gesproken geen aankoopmakelaar inschakelen. Zo hangt het tarief van de Onderhandelmakelaar af van prestatie. Pot: “Hoe meer wij van de prijs afkrijgen, hoe meer je ons betaalt.” Na een resultaatscan mag de klant ook nog kosteloos afhaken. Pot: “Zo stimuleren wij onszelf om de eindprijs zo laag mogelijk te krijgen.” Dat gaat anders bij traditionele makelaars, met aankoopbegeleiding als ‘bijproduct’. De Onderhandelmakelaar koopt juist uitsluitend woningen aan. “We verkopen zelf geen woningen. Daarom hebben wij nooit een dubbele agenda of verborgen belangenverstrengeling.” Inmiddels wordt het door de Onderhandelmakelaar ingevoerde ‘prestatietarief’ in toenemende mate gekopieerd. De Onderhandelmakelaar is nu de grootste aankoopmakelaar van Nederland met 643 klanten in 2014 en een verwachte duizend in 2015.

ORGA Bouw

Wie: Patrick Schreven (43)
Wat: Groen bouwbedrijf
Daagt uit: bouwindustrie
Sinds: 2013
Medewerkers: 2
Omzet 2014: 482.000

Bouwingenieur Patrick Schreven hield altijd al van natuurlijke materialen, met hout als favoriet. Toen hij van modern ecologisch architect ORGA hoorde dat de vraag naar ecologisch bouwen steeg, zette hij zijn eigen onderneming ORGA bouw op en ging de samenwerking aan. Met opdrachten uit deze samenwerking en een microfinanciering van Qredits bouwt Schreven nu gezonde en energiezuinige werk- en leefomgevingen van natuurlijke, hergroeibare en biobased materialen. “De bouw is direct en indirect verantwoordelijk voor vijftig procent van het grondstoffenverbruik en dertig procent van de CO2 emissies in West Europa”, legt Schreven uit. Dat wil hij veranderen door lowtech materialen te koppelen aan hightech bouwmethodes en zo het imago van ecologische bouw op te vijzelen. Schreven daagt alle milieubewuste fabrikanten, leveranciers en onderaannemers uit om in co-creactie de Nederlandse bouw om te gooien. “Van een traditioneel, milieubelastend en grondstoffenverslindende industrie naar een toekomstbestendige bedrijfstak die in harmonie met de natuur grondstoffen circulair toepast.”

Bardoggy

Wie: Tim de Kraker (36) en Margit Thijn (52)
Wat: Loyaliteitsplatform voor bars, clubs & events
Sinds: 2015
Aantal medewerkers: 13

Volgens de Kraker hoeft een geweldige avond geen toeval te zijn. Onze samenleving wordt straks namelijk gedreven door data en digitale verbindingen. De consument en zijn smartphone zijn daar klaar voor, maar de gefragmenteerde horecamarkt nog niet.
Bardoggy daagt de horeca ondernemer 1.0 uit door een digitale verbinding te leggen met zijn gasten. Op de app (al 12.000 keer gedownload) doorzoeken mensen op zoekterm of lokatie alle 22.000 populaire uitgaansgelegenheden in grote Europese steden die Bardoggy via een algoritme op Facebook heeft opgenomen. Daarvan werven tweehonderd barren in Nederland met een betaald abonnement actief mee met aanbiedingen voor Bardoggy-gasten.
Bardoggy geeft deze bars inzicht in bezoekersaantallen, gemiddelde verblijfsduur en geactiveerde producten. De Kraker en Thijn maken zich nu op voor een investeringsronde in Amerika. “In Nederland zijn er maar weinig investeerders met ballen.”

Bird Control Group

Wie: Steinar Henskes (24)
Wat: Vogels verschrikken
Daagt uit: pest controlbedrijven
Sinds: 2012
Medewerkers: 15

Toen Steinar Henskes leerde dat laserstralen ook vogels op afstand kunnen houden, was hij verbaasd dat die techniek nog niet commercieel werd toegepast. De stralen waren nog te onveilig voor ogen van mensen en dieren en hinderden de omgeving. Henskes haalde die negatieve aspecten weg en maakte van laserstralen effectieve én diervriendelijke vogelverjagers.

Het Wereld Natuurfonds promoot de techniek van Bird Control Group en ook de Tweede Kamer praat erover. Dankzij veel eigen middelen en subsidies verkoopt Bird Control Group nu twaalf producten in meer dan zeventig landen in acht sectoren. Daaronder vallen, naast de luchtvaart, bijvoorbeeld ook de offshoreindustrie. Op boorplatforms leveren de vogels risico’s voor helicoptervluchten en vervaagt vogelpoep de markeringen.

Andere zogeheten pest controlbedrijven gebruiken nog technieken waar vogels aan wennen of die schade toebrengen aan mens en dier. Steinar vraagt hen om ook zijn techniek te verkopen. “Wij dagen concurrenten uit om onze producten te gebruiken.”

Paperflies

Wie: Jens Steenhuis (28) en Bob Stolk (27)
Wat: vergelijken van online vliegdeals
Daagt uit: vliegticketsites
Sinds: eind 2012
Medewerkers: 7

Waarom is het boeken van een reis zo tijdrovend? Steenhuis een Stolk maakten uit frustratie een algoritme waarmee ze het net afzochten naar de beste aanbiedingen van vliegtickets en zetten die op een homepage. Daar kwamen mensen dagelijks de nieuwste deals bekijken. Steenhuis: “Zo werden we bekend. New York voor 350 euro, mensen wisten niet wat ze zagen.” Later voegden de ondernemers, allemaal met geld uit persoonlijke kring, een zoekbalk toe waarmee iedereen zelf de beste vliegdeals kon zoeken en maakten ze duidelijk wanneer in de maand een aanbieding het goedkoopst is. Gemiddeld heeft PaperFlies nu 250.000 pageviews per maand. Niet gek, vindt Steenhuis. “De reissector is ontzettend ondoorzichtig.” Ook luchtvaartmaatschappijen en Online Travel Agents zijn gecharmeerd van het platform. Omdat PaperFlies de bezoeker doorlinkt naar hun eigen website, is PaperFlies voor hen een goede marketingtool. Ze betalen – al gebruikelijk in het affiliate model van de online reissector – per boeking van doorgelinkte bezoekers een bedrag aan Paperflies. Daar merkt de klant zelf niets van.

Princen Brouwerij

Wie: Mark Schneider (47/6)
Wat: Pils
Daagt uit: Grote bierbrouwers
Sinds: 2014
Medewerkers: 3
Omzet: 850.000

De Princenbrouwerij zit letterlijk in een gat in de markt: kleiner en ambachtelijker dan de grote brouwerijen, maar groter en serieuzer dan alle opkomende brouwerijtjes van speciaal bier. Schneider werkte hiervoor bij Heineken en startte de eigen brouwerij Olm, die failliet ging wegens aanklachten van Heineken over bierfraude. Tussen de rechtzaken door startte Schneider de Princen Brouwerij. Horecaondernemers zijn gecharmeerd, vertelt hij. “Ze kunnen vrij blijven ondernemen en zijn af van wurgcontracten.” Bij Princen Brouwerij laat Schneider zijn bier niet meer maken door een grote Duitse brouwerij, maar bepaalt hij alle grondstoffen zelf en proeft alles voor het de deur uitgaat. Daarbij blijft hij zo transparant mogelijk over prijzen en ingredienten. In Halfweg kun je in een soort open keuken achter glas de hele bierbrouwerij bekijken. Goedkope grondstoffen zoals mais komen er niet in. Schneider verwacht dat hij volgend jaar de volle 3,5 miljoen liter aan capaciteit per jaar benut en in 2016 vijf miljoen omzet draait.

Joylent

Wie: Joey Van Koningsbruggen (25)
Wat: Vloeibare maaltijden
Daagt uit: de boterham met pindakaas
Omzet: naar schatting 4,2 miljoen in 2015
Sinds: 2015
Medewerkers: 38

Een challenger zal Joey Koningsbruggen zichzelf niet snel noemen. “Ik daag niemand uit en probeer niet per se iets te veranderen.” Toch staat hij met zijn poederdrankjesmaaltijden al in internationale trendwatchende media en heeft hij klanten die letterlijk niets anders meer eten.

Dat begon toen Van Koningsbruggen hoorde over Soylent, een poeder met alle voedingstoffen die een mens gemiddeld op een dag nodig heeft. Als kunstenaar en exdrugsdealer die eten te tijdrovend vond, begon hij zelf vloeibare maaltijden te maken. De maaltijdzakjes op bestelling werden na drie weken al een commercieel succes.

Weerstand ondervindt hij niet, alleen maar ‘gretig aftrek’. Ook het originele Soylent – ‘een heel tof bedrijf’ – vindt het volgens Van Koningsbruggen leuk dat hij de Europese markt alvast warmdraait. Het laat Van Koningsbruggen verder koud wat de markt of sector ervan vindt. Ondernemen doet hij voor zijn eigen avontuur en plezier en hij betaalt alles uit eigen zak.

LawyerlinQ

Wie: Marijn Rooymans (46)
Wat: Legal Talent Clouds
Daagt uit: juridische detacheerders en recruiters
Sinds: februari 2015
Omzet: 250 à 350K in jaar 1
Medewerkers: 3

Moderne advocatenkantoren en juridische afdelingen worden steeds meer gerund als bedrijven, weet jurist Marijn Rooymans. Naast hun core bussiness zetten ze via hr-afdelingen en recruitmentbureaus ‘hap snap’ externe krachten in. Dat vindt Rooymans zonde.

Naast zijn in 2006 opgerichte Netwerk van Ondernemende Juristen besloot hij vanuit een ‘mateloze interesse om dingen slimmer en simpeler te organiseren’ grote juridische organisaties te helpen met netwerken op maat. LawyerlinQ beheert en bewaakt besloten online communities waar juristen van bedrijven, partners van advocatenkantoren en zzp’ers elkaar vinden.

Met gebruikmaking van bestaande systemen en netwerken houdt LawyerlinQ zijn kosten laag en is het break-evenpunt al bereikt. Weerstand ervaart Rooymans alleen indirect. “Professionals bovenin organisaties zien de voordelen vrij snel, maar we worden vaak niet meteen omarmd door stafdiensten. Recruitmentbureaus proberen ons natuurlijk af te doen als oude wijn in nieuwe zakken. Begrijpelijk. In het LawyerlinQ-model is juist hun rol te verwaarlozen.”

CrowdyNews

Wie: Jeroen Zanen (41, links op foto) en Edwin Kuipers (43)
Wat: Nieuwsfeed op basis van social mediacontent
Daagt uit: uitgevers
Sinds: 2011
Aantal medewerkers: 60

Nieuwsuitgevers verkeren in zwaar weer terwijl de social mediawereld flink in opkomst is. Edwin Kuipers wil die twee werkvelden in combinatie met elkaar bedienen. Crowdynews vindt met algoritmes alle relevante social mediaberichten in de vijfhonderdmiljoen die per dag verstuurd worden. Niet om in statistieken te stoppen – dat doen andere bedrijven al – maar om de content zelf te tonen, op plaatsen waar anders video’s of discussiefora zouden staan.

Oprichters Kuipers en Zanen wisten met een flinke dosis ervaring en contacten genoeg investeerders binnen te halen om hun van begin af aan wereldwijde ambitie waar te maken. Inmiddels vult Crowdynews in vijfentwintig talen en dertig landen de websites van uitgevers en special interest websites.

Crowdynews daagt uitgevers uit om social media van de rand van het bedrijf naar de kern te trekken. Kuipers: “Ze kunnen niet meer zeggen dat het mooi zou zijn als het kon. Met onze spullen kán het. Ga het maar doen.”

Studyportals

Wie: Edwin van Rest (33), Thijs Putman (31) en Magnus Olsson (37)
Wat: Internationale vergelijkingssite van opleidingen
Daagt uit: studievergelijkers
Sinds: 2009
Omzet: 6 miljoen euro
Medewerkers: 90

Toen Edwin van Rest ging studeren in Japan – “een levensveranderende ervaring” kostte het hem twee jaar om alles te regelen en dan had hij nog geluk dat een professor hem hielp. Hij wil het de volgende generatie studenten makkelijker maken. Op StudyPortals kunnen alle opleidingen en universiteiten online worden gevonden en vergeleken.

Dat is hard nodig: sinds de introductie van bachelors en masters groeide het aantal masterprogramma’s in Europa van 500 naar 30.000 en wenst twintig procent van de studenten in het buitenland te gaan studeren (nu is dat nog acht procent.) StudyPortals ‘surft mee op die golf’ en telt inmiddels 11 miljoen gebruikers en 2100 aangesloten universiteiten uit 67 landen, waaronder Oxford en Harvard. Vorig jaar schreven 160.000 studenten zich in na een verwijzing via Studyportals.

Financiering komt van investeerders zoals VOC Capital Partners en fondsen van de Europese Commissie. Universiteiten betalen per geïnteresseerde student. Dat is voor hen een stuk goedkoper dan miljarden uitgeven aan brochures, beursbezoeken, advertenties en agenten.

De Taaltrainer

Wie: Miranda Bensing (41)
Wat: Netwerkorganisatie van ervaren taaltrainers
Daagt uit: taalbureaus
Sinds: 2010
Omzet: 550.000 euro in 2014. Verwacht 700.000 in 2015
Medewerkers: 4 (+ 40 freelance taaltrainers)

Het stoorde Miranda Bensing dat taaltrainers met goede communicatieve vaardigheden maar weinig verdienen en cursisten maar weinig contact met hen hebben. Daarom zette ze haar eigen taalinstituut op waar het persoonlijke profiel van taaltrainers goed zichtbaar is en ze zoveel mogelijk afspraken met klanten zelf regelen.

Ervaren trainers ontvangen bij De Taaltrainer zeventig procent van het uurtarief dat klanten betalen, in plaats van de gebruikelijke dertig. De prijzen voor cursisten liggen twintig tot veertig procent lager dan bij de grote traditionele taalinstituten. “Ik minimaliseer de overheadkosten met weinig vast personeel, geen eigen gebouw en verregaande automatisering, bijvoorbeeld van de tussentijdse- en eindevaluatie van cursisten.”

Die automatisering betaalde ze van de verkoop van haar vorige onderneming, Feedback Talen. Tevreden klanten en taaltrainers zorgen voor weinig verloop en veel terugkomende klanten. Bensing heeft nu ongeveer vijf procent van de markt, 400 klanten per jaar, waaronder bedrijven met een flinke omvang. De grotere taalinstituten zijn al in beweging gekomen en geven sinds kort meer verantwoordelijkheid en profiel aan hun trainers, merkt Bensing. “Een goede ontwikkeling.”

VVE Manager

Wie: Vincent Peeters (37 jaar)
Wat: Software voor het zelf beheren van VVE’s
Daagt uit: VVE-beheerders
Sinds: 2014
Medewerkers: 3

Van de 130.000 VVE’s in Nederland huurt veertig procent een externe beheerder in. Toen Vincent Peters zelf het beheer van zijn eigen VVE overnam en wat besparingen doorvoerde, kon zijn VvE al snel zestig in plaats van slechts twintig procent van het budget besteden aan de belangrijkste taak van VVE’s: groot onderhoud.

“Daar zit markt in”, dacht de productmanager van ING. Samen met een programmeur, eigen geld en investeerders ontwikkelde hij software om VvE’s zelf te beheren. Met geautomatiseerde herinneringen voor onderhoud en mails aan leden die nog niet betaald hebben, kost het gebruik van VVE Manager slechts één uur opstarttijd en vervolgens een minuut per maand.

Weerstand merkt Peeters niet, ook al vermoedt hij wel dat soms een beheerder een account aanmaakt om te spieken. Hij stapt nu nog vooral in waar het wringt: “Veel VVE’s zijn ontevreden over de prijs en service van beheerders. Andersom vinden beheerders kleine VVE’s vaak niet lucratief.”

Tribes

Wie: Eduard Schaepman (50+)
Wat: werkplekken
Daagt uit: markt voor flexplekken
Sinds: 2014
Medewerkers: 50

Eduard Schaepman daagt niemand uit, alleen zichzelf. Met jarenlange ervaring als CEO van veel bedrijven als Chalet Group en Regus wilde hij nu iets aan de wereld teruggeven. Met Tribes verhuurt hij ‘hightouch-hightech’ kantoren die mensen inspireren.

Elk van de inmiddels zeven vestigingen, gefinancierd met behulp van zes aandeelhouders, heeft een eeuwenoude ‘hoofdstam’.
“We kijken tegenwoordig alleen maar vooruit, terwijl je van oude beschavingen ook veel kunt leren. Neem de nomaden Masai en Sami die hun business (lees: koeien, geiten en rendieren) achterna gaan en zeggen: ‘The mind needs to travel to be creative’.” De wereld telt nu weer 1,7 miljard mobiele werkers –‘bussiness nomads’ – die overal kunnen werken. Zij zoeken volgens Schaepman vooral ontmoetingsplekken.

Tribes heeft daarom ook een strand, winkeltjes, stamkroegen en fitnesscentra met apparaten die de sporten van de herotribes simuleren. Concurrenten waarschuwen vastgoedeigenaren dat ze meer bieden dan Tribes, maar van dat spel geniet Schaepman. Hij wil zich onderscheiden.

Meetingselect

Wie: Judith Huisman (39) en Anouk Roohé (36)
Wat: meeting managementplatform
Daagt uit: boekingssystemen
Sinds: 2007
Medewerkers: 22
Omzet 2014: 10 miljoen euro

Huisman en Roohé zagen dat er behoefte was aan gemakkelijke locatiereserveringen toen zij allebei werkten voor internationale hotelketens. Voor een vergadering van tien personen waren vaak contracten en handtekeningen nodig. Daarom startten ze Meetingselect, om het leven makkelijker maken voor aan de ene kant secretaresses, eventmanagers en inkopers en aan de andere kant hotels en vergaderlocaties. Bedrijven kunnen bij Meetingselect binnen 24 uur online offertes vergelijken en in paar kliks een afspraak vastleggen. Huisman en Roohé hanteren daarvoor een ‘schappelijke’ commissie, die general managers en sales managers bij de verhuurders wel aanspreekt. Met een database van meer dan 450.000 vergaderruimtes op 100.000 locaties wereldwijd willen de ondernemers nu ook uitbreiden in de VS. Ze hebben alvast een voorsprong door hun kennis over verschillende valuta’s, cultuurverschillen en siësta’s in Europa.

Engagement Factory

Wie: Jos Caelers (42), Pancras Pouw (43) en Stuart Ormiston(36)
Wat: marketingsoftware
Daagt uit: marketeers
Sinds: 2013
Omzet: 1,5 miljoen euro
Medewerkers: 35

Klantcommunicatie vanuit verschillende afdelingen binnen een bedrijf gaat vaak langs elkaar heen. Dat kan gestroomlijnder, vond Jos Caelers toen hij als digital marketingconsultant kennismaakte met Marketing Automation, software waarmee bedrijven hun klantcommunicatie automatiseren. “Zo geef je altijd op het juiste moment en het juiste kanaal de juiste boodschap af.”

Caelers bouwde zijn eigen onderneming, Engagement Factory, rond die software en zette er alle verschillende specialisten die nodig zijn voor succesvolle CRM en marketing – IT-techneuten, designers en marketeers – vanaf dag één samen aan het werk. Met die intensieve samenwerking tussen traditioneel afzondelijke afdelingen dagen Caelers en zijn compagnons vooral hun eigen klanten uit. “Zij denken vaak nog in silo’s.”

De Engagement Factory bekostigt zichzelf en trok al grote klanten zoals Johnson&Johnson en Ricoh. Caelers: “Concurrenten stappen niet zo gemakkelijk over op een integrale aanpak. Opbouwen is makkelijker dan veranderen.”

Fashcom

Wie: Stijn Kruijssen (31), Jeroen Romate (35) en Eric Lang (35)
Wat: Online kleding
Daagt uit: de Zalando’s
Sinds: 2011
Omzet 2015: circa 2,4 miljoen euro
Medewerkers: 17

Wat is het moderne equivalent van drukke winkelstraten als de Kalverstraat? Domeinnamen als boxers.nl, jurkjes.nl en sokken.nl. Stijn Kruijssen en zijn compagnons zetten hun portals en webshops daarom individueel in de markt als nieuwe online A-merken.

Zo willen ze zich onderscheiden van Wehkamp, Bol.com en Bijenkorf, die volgens Kruijssen juist steeds breder uitdijen en zich daarom nog vooral richten op de core business. Kruijsen: “Wij brengen het andere geluid in de e-commerce.” Dat doet hij door zich persoonlijk voor te stellen op de website en die te voorzien van goede fotografie.

In zijn service probeert Fashcom op te vallen met mooie verpakkingen, een gratis cadeau-inpakservice en teksten met een knipoog: “Goed dat je er in deze tijden van economische tijden voor kiest om je geld in sokken te stoppen.” Financiering voor de inmiddels vijf webshops en vijf portals haalden de ondernemers tot nu toe uit eigen zak.

Melt Icepops

Wie: Eva Rennen (27) en Leonie Smelt (32)
Wat: gecustomizede waterijsjes
Daagt uit: voedingsbedrijven
Sinds: 2013
Medewerkers: 5
Omzet 2014: 50.000 euro

Ook massaproducten kunnen elke keer uniek zijn, ontdekten vriendinnen Eva Rennen en Leonie Smelt. Daarmee gaan ze in tegen het beleid van grote voedingsbedrijven die alleen oog hebben voor de veilige weg en alles hetzelfde maken. Op zoek naar een baantje maakten Rennen en Smelt in de zomer van 2013 met 3D-printers de eerste gecustomizede ijsjes met natuurlijke ingrediënten voor volwassenen. Inmiddels hebben ze een eigen fabriek met een capaciteit van vier miljoen unieke ijsjes per jaar. “We zijn best naïef begonnen door het gewoon te doen. Hadden we opeens een onderneming.” Tijdens het Europese Kampioenschap maakten ze een – een beetje zuur – Louis van Gaal ijsje en met koninginnedag Willem Alexanders en Maxima’s. Melt Icepops verkoopt veel op festivals, bedrijfsevenementen en pretparken en betreedt nu de bruiloftenmarkt. Een nieuw ijsje is bij Melt Icepops binnen één dag gemaakt in plaats van de maanden die dat bij traditionele bedrijven kost. “Dat we geen verstand hadden van food was een zegen, anders waren we er nooit aan begonnen.” De per ongeluk ondernemers geworden vriendinnen hopen uiteindelijk via hubs over de hele wereld ijsjes en andere voedingsproducten te verkopen gemaakt van lokale, natuurlijke ingrediënten en gegoten in actuele vormen.

Gepubliceerd in Sprout