Succesvolle ondernemers kunnen altijd een ijzersterke pitch houden, of ze nu een klant, investeerder of rechter voor hun neus hebben. We vroegen ervaren challengers naar hun beste pitchtips.
Christiaan Solcer (31) en Luuc Elzinga (37), Tiqets
Luuc Elzinga houdt zijn publiek bij een pitch het liefst zo klein mogelijk. De kunst is immers om niet afgewezen te worden, dat vinden mensen het lastigst bij persoonlijk contact. Van tevoren leert hij natuurlijk alle belangrijke cijfers uit zijn hoofd, maar hij verdiept zich vooral in de wereld van de ander. ‘Ik begin altijd met de vraag wat iemand leuk zou vinden op vakantie, iedereen herkent zich daarin. Als investeerders een product zelf willen hebben, is de eerste klap een daalder waard.’
Een hoog ambitieniveau is volgens Elzinga ook aantrekkelijk. ‘Je kunt veilig beginnen over Nederland, België en grote buur Duitsland. Maar als je het hebt over snel je vleugels uitslaan met internationale samenwerkingen, zien investeerders zich al snel aan de basis staan van iets groots.’ Wel is hij altijd eerlijk over de risico’s en tekortkomingen. ‘Je kunt als start-up niet van alle markten thuis zijn, wij missen bijvoorbeeld nog een financiële man of vrouw. Het is geloofwaardig om dat te benoemen en te zeggen dat je er alles aan gaat doen om hem of haar te vinden.’
Dmitriy Zaporozhets (26) en Sytse Sijbrandij (35), Gitlab
Het lanceren van de betaalde Enterprise Editie was tot nu toe de grootste pitch voor Gitlab. Er gingen heel veel kleine pitches aan vooraf, Sijbrandij vroeg de gebruikers eerst individueel om respons.‘Het was een enorme uitdaging, ze waren bang dat de gratis editie eronder zou lijden.’ Hij luisterde goed naar de bezwaren en legde uit dat ook de gratis versie hier beter van zou worden. ‘Dat is zó goed gelukt dat we na de online lancering nul negatieve reacties hebben gekregen.’
Zijn belangrijkste tip voor ondernemers? ‘Als je hoog van de toren blaast, moet iedereen al overtuigd zijn. Dan nog de verkeerde toon aanslaan, is echt te laat. Laat je publiek dus van tevoren in beschutte groepjes meedenken. Vooral de meest uitgesproken mensen zijn in die fase belangrijk, zij halen de rest daarna vanzelf over.’
Verder adviseert Sijbrandij ondernemers om het pitchen zoveel mogelijk te oefenen. ‘Het is niet Nederlands om je hand op te steken als er om vrijwilligers wordt gevraagd, Amerikanen hebben daarin een enorme voorsprong op ons.’ Zelf oefent hij het pitchen overigens met het programma TrainTool, ook één van de 50 Challengers.
Meer over Gitlab
Edwin van der Heide (52) Bas Gravendeel (57), McNetiq
Belangrijker dan alle regels voor het pitchen is volgens Edwin van der Heide dat ene moment to remember. ‘Dat kan een uitspraak zijn, een gebaar of desnoods een liedje, als het moet een beetje bij je past. Stop ten minsten één zo’n moment in je pitch.’ Van der Heide herinnert zich pitches die alle regels tartten, maar keihard aankwamen. Zoals zeezeiler Henk de Velde die zonder enige lijn in zijn verhaal drie kwartier bleef boeien. Of de reggaezanger die zijn zelfbedachte recept voor barbecuesaus op zijn gitaar presenteerde aan investeerders.
Vraag iemand jouw pitch na te doen, adviseert Van der Heide verder. ‘Dan zie je precies wat goed blijft hangen.’ Binnenkort gaat hij zelf in het hol van de leeuw pitchen, op de lasbeurs, de sector die hij uitdaagt. Tijdens de beslissende eerste halve minuut zal hij het fenomeen lasverbinding niet aanvallen. ‘Mooi werk, dat lassen’, zal hij zeggen. ‘Hartstikke sterk en het hoeft nooit meer los. Maak er dus een kunstwerk van en beperk dat tot de verbinding die écht altijd blijft zitten. Voor de tijdelijke verbindingen hebben wij een oplossing: magneten.’
Meer over McNetiq
Gebubliceerd in Sprout