Ook interessant

Wegener vast aan verlieslijdend De Pers

Dagblad De Pers lijdt verlies, zo was vorige week te lezen in De Telegraaf en op Villamedia. Toch krijgt eigenaar Marcel Boekhoorn de komende elf jaar nog aanzienlijke inkomsten van uitgeverij Wegener. De gratis krant blijft voorlopig dus nog op de been.


Uitgever Wegener maakte vorige week bekend voor de komende elf jaar een verlies van 48 miljoen euro op dagblad De Pers te begroten. Wegener beheert volgens een 13-jaar durende overeenkomst voor 15 miljoen euro per jaar advertenties in De Pers die niet winstgevend blijken te zijn.

Door deze overeenkomst zal Wegener de verlieslijdende krant nog ruim een decennium overeind moeten houden.

Advertenteren in de Randstad

Over deze periode houdt Wegener alvast rekening met een verlies van 48 miljoen euro. Dat komt neer op zo’n 4,5 miljoen per jaar. Het bedrijf Wegener, uitgever van onder meer zeven regionale kranten in Nederland, maakte in 2010 63 miljoen euro winst.

Onder het contract met De Pers valt niet uit te komen. Eigenaar van de krant Marcel Boekhoorn heeft geen reden deze te beëindigen. “Er is maar één winnaar in deze overeenkomst, en dat is Boekhoorn”, aldus een woordvoerder van Wegener.

Wegener kocht de exploitatierechten van advertentieplaatsen in De Pers begin 2009, toen de uitgever net afscheid nam van Algemeen Dagblad.

“Ze verloren daarmee hun klandizie in de Randstad en wilden deze met De Pers weer terugkrijgen”, vertelt Ben Rogmans, directeur van De Pers. “Achteraf zie ik ook geen andere manier waarop Wegener klandizie in de Randstad had kunnen krijgen. Als ze zelf een krant waren begonnen, had ze dat nog veel meer geld gekost.”

“Dat De Pers verliesgevend is, was al bekend”, aldus Paul Disco, docent Media, Informatie en Communicatie van de Hogeschool van Amsterdam. Hij was de afgelopen jaren directeur van De Groene Amsterdammer en dagbladmanager van de Volkskrant en PCM Uitgevers.

“Als gratis krant heeft alleen het wereldwijde Metro in Nederland succes. Van Spits hebben ze bij De Telegraaf ook niet uitgebreid kroketten kunnen serveren.” Het vierde gratis dagblad van Nederland, Dag, ging al na anderhalf jaar ten onder.

Verkeerde gok

Toch begrijpt Disco wel dat Wegener dacht een goede deal te sluiten. “De Pers is een prachtig gemaakte krant en samen met Wegener hadden ze een landelijke dekking.” Het langdurige contract met De Pers was volgens Disco een gok, die bij een succesvolle De Pers slim was geweest.

Maar de adverteerders laten op zich wachten, zoals bij meer kranten. “De Volkskrant kreeg je eerst niet eens door de brievenbus vanwege alle advertenties. Maar tegenwoordig maken adverteerders meer gebruik van digitale kanalen”, aldus Disco.

Volgens Disco heeft Wegener nu een groot probleem. “Ik denk dat de aandeelhouders zich wel even achter de oren krabben. Het zou me niet verbazen als Wegener in stukken wordt verkocht.”

Op de mediawebsite Villamedia gaan zelfs geruchten dat Boekhoorn dan zou aankloppen. In ruil voor beëindiging van het contract zou hij relatief goedkoop winstgevende aandelen van Wegener in handen kunnen krijgen.

Geruchten uit onbegrip

De woordvoerder van Wegener verwacht dat niet. “Er is niets dat erop wijst dat aandeelhouders onderdelen van Wegener willen verkopen.” Een projectgroep van Wegener kijkt nu naar de mogelijkheden om het verlies van De Pers te beperken.

“In het contract staat dat wij ons mogen bemoeien met bijvoorbeeld hoe de krant wordt uitgegeven en welke onderwerpen erin staan”, aldus de woordvoerder. Concrete plannen zijn er echter nog niet.

Directeur Ben Rogmans denkt dat de geruchten over de verkoop van Wegener voortkomen uit onbegrip. “Het lijkt nu alsof Wegener in 2010 48 miljoen euro verlies leed aan De Pers. Maar het gaat om een geschat bedrag, verspreid over elf jaar.”

Volgens Rogmans draaien de verliezen nog wel bij. “En zelfs 4,5 miljoen verlies per jaar kan Wegener met 63 miljoen jaarlijkse winst gemakkelijk dragen.”

Rogmans hoopt met de nieuwe tabletversie van de krant op internet genoeg publiek te trekken om de papieren oplage te kunnen verlagen. Bovendien zijn de oorspronkelijke plannen van Wegener met De Pers nog niet allemaal uitgevoerd.

“Pas vanaf dit jaar kunnen landelijke adverteerders bijvoorbeeld advertentiepakketten kopen in alle kranten van Wegener, inclusief De Pers. Dat levert tot nu toe hele goede resultaten op.”

Foto: cc

Gepubliceerd op Nieuw Amsterdams Peil