Ondernemers

Kennelijk zijn we in Nederland ook nog verrassend’

In sexy outfits openen ze op evenementen honderden oesters. Of ze spuiten macarons, ontkurken champagne, scheppen bolletjes ijs en snijden pata negra. Alles met een leuk praatje, maar niet te veel decolleté; de meisjes van Roderik Kuijpers (37) moeten vooral de vrouwen aanspreken.

In het restaurant van zijn ouders, destijds bekend om zijn oesters, trainde Kuijpers studentes van de Arnhemse Kunstacademie om elegant oesters te openen. Hij stak de dames in zelfontworpen oesterriemen en stuurde ze op pad. Het bleek een gouden formule: twaalf jaar later telt het bedrijf achttien verschillende ‘Meisjes Met Smaak’-concepten.

Voor een baas heeft hij nooit gewerkt. Eerst hielp hij mee in de vele zaken van zijn ouders en vanaf zijn tweeëntwintigste ‘leende hij zich suf’ voor eigen bedrijven.De jonge Kuijpers begon een verhuurbedrijf in designmeubilair en bouwde een ‘dichtgetimmerde tv-Chinees’ in Arnhem om tot Bar Florian, dat in 2006 de ‘Best New Bar Design’ won.“Ik denk altijd in plaatjes”, verklaart hij. Een lening had hij voor Oestermeisje niet nodig. Via zijn ouders’ restaurant deed Kuipers al aan catering en had hij beschikking over de spullen. Beide zaken zijn verkocht.

Toen andere bedrijfjes een paar jaar na zijn lancering plotseling ook oestermeisjes aanboden, was Kuijpers eerst verontwaardigd. “Het was een soort oesteroorlog. Mensen adverteerden met ‘oestermeisje’ en namen bijna dezelfde domeinnaam. Ik maakte me daar op een gegeven moment drukker om dan waar ik zelf mee bezig was.”Inmiddels is Kuijpers vooral trots dat ‘oestermeisje’ een soort verbasterd zelfstandig naamwoord is geworden.

Onder de nieuwe bedrijfsnaam Meisjes Met Smaak bouwt hij onverstoord verder aan zijn concepten.Sommige concepten komen voort uit Kuijpers één jaar oude consultancybureau Kuijpers & Co. Zo stelde hij bij Coca Cola eens de plastic festivalglazen aan de kaak en even later rolden zijn meisjes een gigantisch bubbelende Colafles over het Solar Weekend festival, vol ijskoude miniflesjes in een thermohoesje.

Nieuwste aanwinst is het bitterballenmeisje: “Ik zei tegen kroketmerk De Bourgondiër dat hun bitterballen heerlijk waren, maar dat de marketing er gewoon niet uitzag.”

Afgelopen jaar introduceerde Kuijpers zijn zorgvuldig geselecteerde meisjes ook in België, Duitsland, Italië en Zwitserland. De uitnodigingen voor buitenlandse evenementen volgen elkaar nu snel op. Alleen in Frankrijk ging het minder soepel. “Ze zijn daar zó chauvinistisch”, legt Kuijpers uit. “Voor Fransen horen oesters gewoon op een schaal ijs. Ze wilden elke handeling eerst heel precies zien en werden dan pas enthousiast.”

Even twijfelde Kuijpers of hij Oestermeisje nog bijzonder genoeg vond. Na topjaar 2011 viel de omzet van 2012 tegen, hij voelde de crisis. Maar bij de opening van het Rijksmuseum werd hij overladen met positieve reacties op zijn meisjes. “Kennelijk zijn we ook in Nederland nog steeds verrassend”, vertelt Kuijpers verbaasd.

Meer focus is hoognodig, bekent hij. Daarom zoekt hij nu een partner voor de dagelijkse rompslomp.“Als ondernemer ben ik eigenlijk maar voor twintig procent van het werk geschikt. Ik begin van alles, maar ben vervolgens altijd bezig met balletjes in de lucht houden en brandjes blussen.”

bedrijf: Meisjes Met Smaak

wat: mobiele horecaconcepten

sinds: 2001

personeel: 5 kantoormedewerkers, 30-60 meisjes
omzet: tussen 500.000 en 1 miljoen euro
ambitie: met honderden meisjes verder groeien in Duitsland, België en Zwitserland

Foto: Marijn Scheeres
Gepubliceerd in Sprout