De eerste rondvaartboot op waterstof, die Lovers in 2009 onthulde, moest het beeld op de grachten definitief veranderen. Maar de boot van ruim twee miljoen euro ligt al jaren werkeloos aan de kant vanwege tankproblemen.
Het was een vooruitstrevend idee: een rondvaarboot zonder schadelijke uitstoot, stank, lawaai of gebruik van fossiele brandstoffen. Oud-wethouder Marijke Vos doopte Nemo H2 in 2009, de boot verscheen even op Sail 2010 en kreeg een nominatie voor Schip van het jaar 2011.
Het probleem met de waterstofboot is, zul je altijd zien, de brandstof. Het bijvullen van waterstof vereist een extra beveiligd tankstation. Dat is niet overal welkom, ook niet op het terrein van Shell in Noord, terwijl dat bedrijf juist had bedacht om zijn personeel met de H2 over het IJ te vervoeren.
Amsterdam had elders in Noord wel een waterstoftankstation, voor het project van GVB met waterstofbussen. Maar Nemo H2 kon daar vanaf het water niet bij. Dus zou het station worden overgeplaatst naar het Shellterrein. “De concrete plannen lagen al op tafel”, zegt Fred Hage van Linde Gas Benelux, die het tankstation zou bouwen. “We waren eigenlijk al klaar om te bouwen.”
Maar de bouw en het testen van de boot, zonder bestaande procedures, duurde lang. Het personeel van Shell stak het IJ inmiddels al over met de GVB-pont. Een tankstation bij de oliemaatschappij zat er niet meer in.
Nemo H2 tankte voor testritten en promoties in Amsterdam daarom bij de werf in Overijssel. Ondertussen werden de grachten steeds drukker bevaren door elektrisch aangedreven rondvaartboten, ook zonder uitstoot of lawaai. GVB haalde zijn experimentele waterstofbussen van de weg.
Ook binnen de gemeente Amsterdam verdween langzamerhand de opwinding over waterstof als brandstof. Elektriciteit had voortaan de toekomst voor personenvervoer. Initiatieven van waterstof moesten maar van bedrijven komen.
Volgens reder Karel Lovers probeerde de gemeente wel te helpen. “In de zomer van 2012 konden we even terecht bij een tijdelijk vulpunt in Oost, maar die vergunning werd na een paar maanden ingetrokken, wegens problemen met het bestemmingsplan.”
Nu is er zicht op een jaarvergunning voor een vulpunt in Noord, aan de Distelweg. Als er geen bezwaren worden ingediend, vaart de boot op 1 juli eindelijk zijn langverwachte rondjes door de grachten.
Stadsdeel Noord doet ondertussen zijn best om een permanente vergunning voor een echt tankstation te regelen, waar ook de tweede versie GVB-waterstofbussen terecht kan.
“Iedereen is erg voor”, vertelt Marja Visser, bij stadsdeel Noord verantwoordelijk voor de vergunning. “Maar het zal nog wel een paar maanden duren, want het wordt passen en meten vanwege het omgevingsgevaar.”
Zo blijft de toekomst van Nemo H2 onzeker. Zijn uitzonderlijke lengte van 22 meter helpt ook niet mee, sinds de gemeente in haar nieuwe plannen voor boten op de gracht streeft naar een maximale lengte van 20 meter.
Maar bij Lovers blijven ze enthousiast: “We gaan er een leuke eco-tour van maken, met biologisch eten aan boord.”
Foto: Lovers
Gepubliceerd in Het Parool