Ondernemers

Fromanteel, vanaf de eerste schets

Horlogefanaten Martijn van Hassel (37) en Alfredo Silva (37) misten kwaliteitsuurwerken voor starters. Samen met Zwitserse ateliers bouwden ze een luxe én betaalbaar horlogemerk: Fromanteel.

Tijdens hun studentenbaan bij drankenmerk Red Bull hadden ze allebei al een voorliefde voor haute horlogerie. Silva verzamelde de gekste (nep)exemplaren van over de hele wereld, Van Hassel vooral brochures van horlogemerken. Na een paar jaar werken voor een baas besloten ze in 2009 van hun gedeelde hobby een onderneming te maken. Met een eigen horlogemerk, want alleen handel vonden ze te weinig creatief. Bovendien zagen ze een gat in de markt voor consumenten zoals zijzelf: starters die bij de aankoop van een maatpak ontdekken dat hun grote, hippe horloge niet meer past. Voor die doelgroep waren ingetogen exemplaren al snel te duur. De klokjes van Silva en Van Hassel moesten daarom kwalitatief beter – en kleiner- worden dan horloges van rond de honderd euro, maar goedkoper dan de merken waarbij prijs geen issue is.

In Zwitserland vonden de mannen een atelier dat van hun eigen spaargeld twee keer 85 horloges kon maken uit bestaande modules. Het werden twee verschillende ingetogen modellen met een leren bandje, vergankelijker dan metaal. Silva: “Leren en canvas bandjes maken een horloge authentieker.” Bij gebrek aan eigen bedrijfsgeschiedenis brengen de ondernemers om met hun horlogemerk een ode aan de zeventiende-eeuwse horlogemakersfamilie Fromanteel uit Amsterdam. Ze verpakten de Fromanteels in juten zakken met lakzegel, het eerste jaar persoonlijk in de lak gedrukt.

De eerste ‘limited edition’ verkochten ze in hun eigen netwerk, voor de volgende duizend – vijf modellen van rond de driehonderd euro – stapten ze naar verkooppunten. Herenmodezaken namen het nieuwe merk snel op, maar wisten zich geen raad met de te repareren horloges. Juweliers reageerden voorzichtig. Conclusie: de kwaliteit moest omhoog.

Een ander Zwitsers atelier beloofde dat voor elkaar te krijgen zonder te veel extra kosten, maar een lange discussies met de ontwerpers volgde. Goedkoop én kwalitatief produceren kon, maar wel met meer machinaal werk en kunststof onderdelen. Silva: “Dat paste weer niet bij ons geloof in vakmanschap.”

Fromanteel loste het op door de ontwerpers net zolang terug naar de tekentafel te sturen tot zes verschillende modellen in dezelfde kast pasten. Het verkoopt nu vijf- tot zesduizend horloges per jaar en zoekt investeerders om uit te breiden naar Duitsland en Scandinavië.

Automatisch kaliber
Dure horloges hebben een
automatisch kaliber dat zichzelf
opwindt dankzij polsbewegingen.
Fromanteelhorloges liepen tot dit
jaar allemaal op batterijen. Dankzij
de veelzijdige horlogekast is de
nieuwste Fromanteel nu een
automaat. De Pendulum kost duizend
euro.

Quick release
Bij de viering van Fromanteels eerste
verjaardag kochten Silva en Van
Hassel op de markt in Florence een
lap geel leer. Ze maakten er 25
watchmakerspacks van waarmee
klanten zelf een nieuw bandje op hun
horloge konden monteren. Dat bleek
te ingewikkeld voor leken. Later kregen
de bandjes van Fromanteelhorloges
een quick-release-sluiting om ze
makkelijk te kunnen verwisselen.

Geel kroontje
Geïnspireerd op de lap leer uit
Florence werd de signatuur van
Fromanteel een warme kleur geel.
Van Hassel en Silva wilden de
bovenkant van het kroontje op elk
horloge die kleur geven. Niet met
verf, want juist dit herkenningsteken
mocht niet kunnen beschadigen of
slijten. De kroontjes zijn nu gekleurd
met ionisatie, waarbij negatief geladen
deeltjes hechten aan het staal.

Gepubliceerd in Sprout

Beeld: Autobahn