Ondernemers

Berg, vanaf de eerste schets

Voor de vijftienjarige Henk van den Berg (45) begon het als zomerbaantje: in zijn overall sleutelde hij op de boerderij skelters in elkaar. Dat groeide uit tot een wereldwijd bedrijf voor buitenspeelgoed: BERG.

Henk maakte vanaf zijn twaalfde fietskarretjes en soldeerde zijn eigen zandbakspeelgoedin elkaar. Logisch dat zijn vader in de zomer van 1985 voorstelde om twee skelters te bouwen en te verkopen. Henk sloeg aan het knutselen met staal, fietskettingen en kruiwagenwielen en verkocht de eerste skelter al voor hij af was.

Nadat hij een verkoopbordje aan de weg had gezet, volgde de tweede snel. Marketing bleek niet nodig. “De klanten kwamen gewoon”, vertelt Van den Berg. “We verkochten ze aan mensen die bijvoorbeeld op de Veluwe op vakantie waren en al langer zo’n skelter zoch-ten. Nog diezelfde week verkochten we er dan nog drie aan mensen bij hen in de straat.”

Pas toen de jonge techneut elke dag op tijd op zijn stageplek moest verschijnen, huurde hij zijn buurjongen van zestien in om hem te helpen. Dat liep zo goed dat Van den Berg na zijn studie fulltime besloot te gaan ondernemen en vier medewerkers in dienst nam.

Naast particulie-ren klopten ook steeds meer ondernemers en dealers uit Duitsland en België aan, in de schu-ren van zijn vader namen de skelters steeds meer de plaats in van de kippen, kalveren en varkens.

Pas in 1997 trok Berg met een eerste lening van de bank en zo’n 35 man personeel in een ruim eigen kantoor in Ede. Naast de agrarische skelters kwamen er race-, off road- en classic-varianten en er verschenen tram-polines in het assortiment. Daarmee begon ook het outsourcen naar China en Thailand, eerst alleen de productie van arbeidsintensieve onderdelen, later hele skelters.

In Ede, waar een paar keer per jaar kinderen worden uitgenodigd om te testen, draait Berg nu een omzet van 30 miljoen per jaar. Het speelgoed is te koop in 69 landen, met een verwachte groei van een gezonde 10 procent per jaar.

INPAKKEN

In Nederland stapelden de eerste dealers de skelters nog achterop hun aanhangwagen. Maar om de grens over te gaan, moesten de skelters netjes worden gedemonteerd en verpakt. In 1996 kwam er een redesign, waardoor ze gedemonteerd verpakt konden worden.

DOORTRAPPEN

In de bergen van Duitsland bleken trappers die door blijven draaien te onveilig. Er kwam een vrijloopautomaat, waarmee je de pedalen stil kunt houden als de skelter nog rijdt, en later een nieuw systeem (Break Free Reverse, BFR) om met achteruittrappen de skelter eerst stil te zetten en daarna pas achteruit te rijden.

BELEVING

Aan het einde van de jaren negentig wilde Berg kinderen nog meer beleving bieden door ze in een echt autootje te laten zitten. Spoilers en schakelmogelijkheden prikkelden de fantasie.Dankzij licenties van onder andere John Deere enJeep werden de skelters voorzien van merknamenen nog imposanter.

VERJONGING

Op de eerste skelters met verstelbare zitjes en robuuste kruiwagenwielen konden vooral oudere kinderen hun energie kwijt. Onder het motto ‘ieder kind verdient een Berg’ verjongt het bedrijf nu de doelgroep. De Buzzy, waar kinderen vanaf twee jaar op leren trappen, kwam in 2014 op de markt.In het eerste half jaar werden er al meer dan 10.000exemplaren van verkocht.