Ondernemers

10 trends volgens ‘youth whisperer’ Tina Wells

Wie millennials wil aanspreken, luistert goed naar ‘youth whisperer’ Tina Wells. Op de Next Women Innovation Summit onthulde ze de top tien trends van 2016.

Wells is CEO van Buzz Marketing Group, een Amerikaans media en communicatie bureau gespecialiseerd in millennials, mamma’s, and multiculturele consumenten. Even voor de duidelijkheid: millennials zijn volgens Wells geboren tussen 2000 en 1983. “Dat komt neer op: als je ouders ‘boomers’ zijn, ben jij een millennial.”

Zelf is Wells er geen, maar haar broertje is een prototype. “Hij kan berichtjes versturen zonder te kijken.” Een andere typerende eigenschap waar Wells vaak op terugkomt is dat millennials alleen geld uitgeven aan dingen waar ze de waarde van inzien.

Tien trends onder de millennials van nu:

1. Politeracy

Amerikaanse millennials zijn politiek geletterd en delen hun mening over de verkiezingen op sociale media. Maar omdat ze vooral worden gebombardeerd met schreeuwerige mediakoppen, is het volgens Wells nog maar de vraag hoe diep hun politieke betrokkenheid gaat.

2. #Likeaboss

Groot geworden in tijden van grote werkeloosheid, zijn millennials erop gespitst om hun eigen mogelijkheden te creëren. Ze willen de controle hebben over hun eigen leven. Concepten als #likeaboss en #beaboss leven sterk.

3. Mash-up mania

Veel gezinnen zijn tegenwoordig ‘mash-up families’, waar ook meerdere culturen in samenkomen. Marketingbureau’s houden daar rekening mee. Ze richten zich niet alleen op witte Amerikanen of hispanic-americans, maar op alles samen, onder de naam ‘inclusive marketing’.

4. Speak-tivism

‘Ik heb een stem en die wil ik gebruiken.’ Milennials zijn vaak zo ‘vocal’ mogelijk op Instagram en voelen dat technologie ze ‘empowert’. Ze gaan niet meer langs de deuren, maar creëren in een paar minuten een campagne op hun smartphone.

5. Victorious video

Video is het belangrijkste medium voor jongeren in Amerika. Vlogger en miljonair Ingrid Nilsen staat niet alleen. Met make-up tutorials worden miljoenen verdiend, vooral door vrouwen van in de twintig.

6. Foodie Fervor

Door de crisis hebben millennials een tragere start dan ze misschien wilden. Ze kopen bijvoorbeeld later een huis dan hun voorgangers. Daardoor hebben ze juist wel veel geld te besteden aan eten. Ze zijn van de post-mc Donald generatie. Oftewel farm-to-table: organisch, lokaal, gezond.

7. Home Buying

Acht jaar na het begin van de crisis ontdekken millennials weer dat een huis kopen voordeliger is dan huren. Maar het perfecte droomhuis koop je niet, dat maak je. Een oud huis of zelfs een slechte buurt knappen ze zelf wel op met DIY of vrienden.

8. Fatherhood

Betrokken vaders zijn in. Kijk maar eens naar Fatherly.com. In commercials doen vaders nu de was of verrassen mamma samen met hun kind. Vaderschapsverlof is een hot topic.

9. A La Carte

Amazon en Netflix laten het zien: Milennials zijn heel gebonden aan hun series, maar niet aan het platform waar ze dat op kijken. Ze willen geen lange termijn plan en blijven navigeren. Ook hier blijkt weer dat millennials alleen betalen voor waar ze de waarde van in zien.

10. Foolproof Filters

Milennials zijn goed in wegfilteren wat ze overbodig vinden. The Skimm is een goed voorbeeld. Milennials brengen nieuws op een ‘praten met vriendinnen’-manier. Zo zijn ze er zelfs in geslaagd om Trump weg te filteren, terwijl de oude media nog vastzitten in 24 uur per dag shockeren om de aandacht vast te houden.

Gepubliceerd op Sprout