Hergebruikt en herbruikbaar. De plannen voor het nieuwe viaduct van Van Hattum & Blankevoort zijn behoorlijk ambitieus. Al sinds 2013 liep Esther van Eijk als senior projectleider bij VolkerWessels-dochter rond met het idee van een circulair viaduct.
Ze legde haar plannen in het voorjaar van 2016 voor aan Rijkswaterstaat. “Ze hadden over zo’n viaduct nog niet nagedacht, maar ze waren wel geinteresseerd.”
Overheidsplannen
Het past in het overheidsprogramma Nederland circulair in 2050, waar de bouw als een van vijf sectoren prioriteit krijgt. De overheid neemt zich voor deze sectoren te helpen in 2050 ‘alleen nog duurzaam geproduceerde, hernieuwbare of algemeen beschikbare grondstoffen te gebruiken en zo weinig mogelijk afval achter te laten’.
In welke vorm en met welke financiële bijdrage dat gaat gebeuren bij het viaduct van de VolkerWessels-dochter is nog niet duidelijk. Ook de locatie moet nog gekozen worden. Van Eijk heeft er wel vertrouwen in: “Misschien bouwen we er wel vier tegelijk.”
Meerdere levens
Het viaduct is volgens de principes van de opkomende circulaire economie ontworpen voor meerdere levens. Doordat het bouwwerk modulair is, kan het weer makkelijk uit elkaar gehaald worden. “Net als legoblokjes”, zegt Van Eijk. “Maar dan in de grotemensenwereld.”
De onderdelen worden bijvoorbeeld wel stevig aan elkaar gebonden met staal. “Maar als het viaduct over vijftig jaar niet meer nodig is, haal je het uit elkaar en kun je met de losse onderdelen ook een sluis bouwen.”
Oneindig?
Zo wordt het ontwerp ‘oneindig bruikbaar’, volgens Van Eijk. Bestaat dat? “Dat is wel de bedoeling”, zegt Van Eijk. “Ook als het bouwwerk gerepareerd of versterkt moet worden, omdat het verkeer in de loop van de tijd veranderd is, doe je dat makkelijker met losse onderdelen dan met een heel viaduct.”
Lees verder over de bouwkosten en recycle-regels van het nieuwe viaduct opRTL Z