Gepubliceerd in OneWorld.
Charif Hamidi wil het onderwijs in het Midden-Oosten en Afrika verbeteren. Met een mobiel klaslokaal trekt zijn team langs afgelegen dorpen. Hun doelen: onderwijs op maat, meer technologie en vooral leraren meer trainen. ‘Zodat docenten rekening houden met verschillen tussen kinderen.’
Beter onderwijs begint niet bij het bouwen van een school of het uitdelen van boeken, weet de Marokkaanse Charif Hamidi (31), oprichter van Ed4.0. De onderneming maakt beter onderwijs in landen in het Midden-Oosten en Afrika mogelijk. Met education 4.0 wil Hamidi kinderen beter voorbereiden op de vierde industriële revolutie, waarin het vooral belangrijk is om je snel aan te passen en nieuwe vaardigheden te leren.
Dat doet de organisatie onder meer met een mobiel klaslokaal dat langs dorpen trekt en docenten en scholen bijstaat om het onderwijs er te verbeteren. Voor dat laatste vertrouwt Ed4.0 op wetenschappelijke analyses en advies van universiteiten als Harvard. Allemaal vanuit het mantra: ‘Toegang tot kwaliteitsonderwijs leidt tot economische welvaart en dat maakt sociale rechtvaardigheid mogelijk.’ Hamidi: “Dat dat in die volgorde gaat, is al door veel academici bewezen.”
Behalve scholen adviseert de organisatie ook overheden, organisaties en bedrijven. Een voorbeeld is een groot agrarisch bedrijf, waarvan Hamidi vanwege vertrouwelijkheid de naam niet kan noemen. Het bedrijf, dat vanuit een geïsoleerde plek in Noord-Afrika groenten naar Europa verscheept, besloot te investeren in ‘humaan kapitaal’ door in de omgeving scholen te bouwen. Alleen: de schoolresultaten van kinderen gingen niet omhoog.
Lees het hele artikel in Oneworld.