Bij Bilder & De Clercq, inderdaad op de hoek van de Bilderdijkstraat en de De Clercqstraat, lopen de mensen met een boodschappenmandje langs houten tafels. Onder grote foto’s van gerechten liggen de ingrediënten bij elkaar, zoveel mogelijk onverpakt en voor één of twee personen. Manden vol citroenen, losse takjes peterselie, kleine zakjes rijst of pasta en stapeltjes meeneemrecepten.
“We proberen problemen op te lossen waar wij zelf ook tegenaan lopen”, zeggen oprichters Diederik van Gelder en Rogier Leopold van deze supermarkt die zich vooral richt op tweeverdieners en alleenstaanden. “Amsterdammers beslissen vaak pas op de fiets naar huis wat ze ’s avonds gaan eten. Bij een gebrek aan tijd en inspiratie koken ze dan steeds dezelfde standaardhappen.”
De ondernemers vroegen van tevoren advies van mensen in het veld. Zo vertelde Dirk van den Broek dat stedelingen nauwelijks nog boodschappen doen voor de hele week. Bij de vestiging op het Marie Heinekenplein komen mensen soms wel zeven of acht per week.
Hans Maijers van adviesbureau Bpr Retail herkent deze trend. “Vaak weten mensen als ze de supermarkt binnenkomen nog niet wat ze willen eten”, vertelt hij. “Het moet gezond, lekker, makkelijk én verantwoord zijn. Ze laten zich daarom graag inspireren op de winkelvloer.”
En er is vraag naar kleine porties. Amsterdam bestaat voor 55 procent uit éénpersoons- en voor 25 procent uit tweepersoonshuishoudens.
Van Gelder en Leopold namen een voorbeeld aan de vergelijkbare Duitse winkel Kochhaus, dat in ruim twee jaar tijd zes vestigingen opende in verschillende Duitse steden. Het Amsterdamse succes van thuisbezorgde (biologische) boodschappenpaketten laat zien dat hier dezelfde kookbehoeftes bestaan.
Het eenjarige Hello Fresh levert deze week bijvoorbeeld zijn honderdduizendste maaltijd af. Het bezorgt wekelijks maaltijden voor één, twee, drie of vier personen, inclusief recept.
Bilder & De Clercq opent vandag officieel zijn deuren. Klanten kunnen gerechten proeven en kennis maken met de chefs, die verse en zoveel mogelijk lokale ingrediënten gebruiken. Zo proberen Van Gelder en Leopold met de verkoop van extra spullen voor ontbijt en lunch, te concurreren met de gewone supermarkt. Al blijft dat ook in Amsterdam nog een uitdaging met een Albert Heijn pal aan de overkant.
Gepubliceerd in het Parool.
Foto: Jean-Pierre Jans