Duurzaamheid

Spelen voor verandering

Volwassenen kunnen prima spelen. Op de E-motive day 2015 was het zelfs een must. Deelnemers vielen van de ene ervaring in de andere. Alles voor inspiratie.

Een man in een rood colbertje grijpt naar zijn stickervel. ‘Ja, jij hebt echt contact met me gemaakt, dat was mijn regel’, zegt hij terwijl hij een sticker plakt op de papieren broche van een jongeman. Die lacht en trekt zijn eigen stickers te voorschijn. Reciprociteit blijkt een spontane regel in het achtergrondspel van E-motive day.

Play the game

Het zijn vooral studenten en pionierende professionals die dinsdag 27 januari samen zijn gekomen om na te denken over innovatieve oplossingen voor lokale en globale problemen. Ze hebben serieuze bedoelingen, maar komen ook voor het thema: Play the game.

Change the game.

De stickers zaten in een gekleurd pakketje dat elke deelnemer aan het begin van de dag uitkoos op basis van een symbool. Met dat symbool moesten ze in de openingsbijeenkomst hun eigen regel bedenken voor het uitdelen van de stickers. Niet iedereen doet even enthousiast mee, maar de gekleurde pakketjes worden wel allemaal gezellig opgespeld op de toch al opvallend bonte outfits van het publiek in The Colour Kitchen in Utrecht.

Hoewel er ook serieuze bijeenkomsten zijn over de ‘right to challenge’ van burgers tegenover de overheid of de ‘six dimensional model’ als communicatiemiddel voor pioniers, staat de dag vooral in het teken van creativiteit. In de ene hoek van het gebouw spelen mensen een rollenspel, in de andere zijn deelnemers in groepjes verdeeld. Ze worden geblinddoekt, mogen niet praten of hebben hun benen aan elkaar geknoopt zodat ze zich alleen nog hoppend kunnen voortbewegen. De hoppers moeten de blinden leiden, terwijl de zwijgers als enige de regels kennen. ‘What is your roll in transformation?’ luidt de titel van de workshop.

In de theaterzaal vormen mensen een kringetje voor de volgende inspirational talk. Een student heeft net meegedaan aan de Camini-loop. ‘We wandelden drie kwartier buiten in stilte zonder dat we elkaar kenden. Heel bijzonder. Mensen zeiden achteraf dat ze zich eerst ergerden aan het lawaai van mijn hakken. Maar uiteindelijk hoorde dat geluid er juist bij en was het gek als het op een zandpad wegviel.’ Ze is meegekomen met het Centrum Media en Gezondheid, waar ze haar scriptie voor schrijft. Het centrum is hier op zoek naar nieuwe ideeën voor communicatie.

Change the game

Een vrouw in een groot wit t-shirt met een blauw en een groen oog van een kat erop vraagt de aandacht. Ze stelt zich voor als social designer Emer Beamer die Design-a-thons organiseert. Daarin vraagt ze kinderen wat ze willen veranderen in de wereld en hier een oplossing voor te bouwen. ‘Kinderen maken zich altijd zorgen over honger, plastic of CO2 uitstoot, ook op desigathons in Nairobi en Sao Paolo’, vertelt ze. ‘Denk eens aan hoe verbaasd je was toen je hier zelf voor het eerst over leerde. Weet je nog hoe duidelijk je toen voelde dat je die problemen meteen wilde oplossen?’

De kinderen bouwen met Beamer eenvoudige robots die afval verzamelen of lucht filteren en leren zo over de basis en mogelijkheden van technologie. Van hun creativiteit kunnen volwassenen ook nog wat opsteken, besluit Beamer. Dan presenteren andere designers hun speelse aanpak van serieuze onderwerpen, zoals de ‘pig chase’-game en de getstanding-app.

Aan het eind van de dag leveren sommigen trots hun volle stickerkaart in. Anderen waren er niet zo mee bezig of zijn hun stickers kwijtgeraakt. Ze vertellen elkaar nog even welke workshop het meest inspireerde, maar gaan dan al snel op huis aan. Best vermoeiend, al dat spelen.

E-Motive is a network of organizations across the globe that shares innovative solutions to global and local issues. E-Motive is supported by the EU. Learn more about us and our projects on: www.emotiveprogram.org.


Gepubliceerd op nieuworganiseren.nu