Ook interessant

Geen lang en gelukkig voor sprookjesfiguren

Er wordt fors gesneden in het Sprookjesbos. Met de musical Ontbossing op 28 februari en 1 en 2 maart tonen schrijver Max Roijé en regisseur Michaël van Buuren de realiteit van de bezuinigingen in de kunstwereld. De crew repeteert met veel humor, maar zonder subsidie.

Een dikbuikige Repelsteeltje sluipt met een sigaret in zijn mond achterdochtig door het sprookjesbos. Peter Pan stampt achter hem aan en vraagt voor de zoveelste keer zijn naam.“Merde!”, antwoordt Repelsteeltje geërgerd. Achter hen lopen de Gelaarsde Kat, een lompe en verveelde Sneeuwwitje en Raponsje die struikelt over haar lange vlecht.

Doornroosje komt aangehuppeld en vraagt hen glimlachend de weg naar het dorp. “Heb je de brief dan niet gekregen?” roept de Gelaarsde Kat. “Je kunt niet terug naar het dorp. Er moet bezuinigd worden op Sprookjes!”

In een zaal van het Crea-gebouw repeteren acht acteurs de nieuwe musical Ontbossing. Die spelen zij op 28 februari en 1 en 2 maart in het M-lab. Zes jaar geleden voerde een deel van de crew de musical al op als eindproject van de Frank Sanders’ Akademie voor Musicaltheater in Amsterdam.

Toenmalig student Max Roijé (25) schreef het stuk en speelt zelf Peter Pan. “De musical ging over bezuinigingen in de kunsten die toen ook speelden. Nu zijn de bezuinigingen nog veel heftiger.” Een half jaar geleden ontstond daarom het idee om Ontbossing opnieuw tot leven te brengen. “Ik heb het herschreven en weer helemaal actueel gemaakt”, aldus Roijé.

Allochtone sprookjes als eerste weg

Vijf afgestudeerden van de Frans Sanders’ Akademie en drie andere collega’s spelen mee. Zij zijn naast dit gezamelijke project apart bezig met de musicals Zorro, Petticoat, We Will Rock You en Volendam.

Michaël van Buuren, vroeger een docent aan de opleiding, doet weer de regie van Ontbossing. Hij presenteerde onder meer de Droomshow en Fobiac en richtte in 2008 de Willem Nijholt Academie voor Musical en Muziektheater op. “I love it!”, roept hij als de actrice van Sneeuwwitje een nieuwe outfit oppert.

Zelf loopt hij over van de ideeën. De acteurs kunnen geen halve minuut achter elkaar door spelen. Telkens springt Van Buuren op, doet een nieuwe beweging voor en klapt vervolgens voorover van het lachen.

Maar tussen alle grapjes door sterven tijdens de ontbossing op het podium langzaam bijna alle hoofdpersonen. In het bos is nog maar ruimte over voor één sprookje. Wie bepaalt welk sprookje mag blijven en welke niet? “Hier vind je parallellen naar de huidige politieke situatie”, aldus Roijé. “Niet-Westerse Allochtone sprookjes, zoals Aladdin, moeten er als eerste uit, want die waren er als laatste bij.”

Protest

Doornroosje maakt zich er nog niet zo’n zorgen over. “Ik word gesponsord, want ik doe ook reclames.”, vertelt zij de Gelaarsde Kat. Intussen is Peter Pan nog steeds bezig de naam van Repelsteeltje te raden. “Frans, van Frans en Grietje?”, probeert hij. Van Buuren slaat op zijn knieën van het lachen. “We gooien álles om”, legt hij uit. “Ik kan ook Frans”, weet Doornroosje de aandacht weer naar zich toe te trekken. “Paturain, da’s pas fin,” ze houdt haar handen op alsof ze een doosje vastheeft.

De scènes groeien als vanzelf vol met grapjes. Als Raponsje vertelt over de prins die haar kwam redden uit het torentje, wil Van Buuren er graag wat geroffel van paardenhoeven bij horen. Repelsteeltje trommelt op zijn knieën. Raponsjes verhaal wordt al wat levendiger. Van Buuren wil er ook een paardenbries bij. De lompe Sneeuwwitje weet het geluid te produceren door heel verveelt te zuchten. Het hele gezelschap ligt dubbel van het lachen.

“De musical is een protest tegen de bezuinigingen, maar het is vooral heel leuk om te doen”, vertelt Roijé. “We hebben de vorige keer ook zó veel plezier beleefd”, vult Van Buuren aan. “Maar dit is alleen mogelijk omdat iedereen ernaast werkt.”

De musical krijgt geen subsidie. Iedereen werkt vrijwillig mee, ook de geluidstechnicus en de ontwerper van de poster. “We hopen alle drie de avonden uitverkocht te krijgen”, aldus Roijé. “Dan komen we misschien uit de kosten.” De eerste avond van Ontbossing is al uitverkocht. De tweede en derde avond zijn nog in de verkoop.

Ontbossing is geen familievoorstelling, benadrukt Roijé. Het stuk heet expres niet ‘Sprookjesbos’. “Je moet er bijvoorbeeld niet met een verjaardagspartijtje heen gaan. Dan kom je bedrogen uit als op een gegeven moment Doornroosje wordt afgeschoten.”

Gepubliceerd opNieuw Amsterdams Peil