Ondernemers

Sunshower, vanaf de eerste schets

De Sunshower, het ideale product voor ijdele miljonairs, wilde de eerste jaren maar niet van de grond komen. Met een flinke pivot maakten Merijn Wegdam (38) en Os car MeijER (37) toch een succesverhaal van hun gouden combi.

en douche-zonnebankcombinatie. Hetidee stond in een oud notitieboekje vanMerijn Wegdam, samen met studievriend
Oscar Meijer schreef hij in 2002een businessplan. Bij de patentaanvraagontdekte hij alleen dat een Engelsmanin 1981 op hetzelfde idee was gekomen.Ze stuurden hem een brief – andere
gegevens had hij niet achtergelaten – dieeen half jaar later werd beantwoord meteen uitnodiging voor een businesstrip.De gastheer bleek een goedlachse uitvinderzonder veel ondernemerstalentdie de jongens in de kroeg voorsteldeaan zijn vermogende vrienden. Tweeweken later vloog één van deze vriendennaar Nederland en werd voor bijna 1miljoen euro (700.000 pond) aandeelhouder.Met het nieuwe budget maakten de jongens animatiefilmpjesdie dienden als reclame en ze vertoonden hun eersteSunshowers op de miljonairsfair. Ze wonnen drie rondesvan New Venture in 2003, de Sprout Business Boost in2006 en deden op kosten van een tv-programma over theAmerican dream zelfs een gooi overzees. Nadat een dealmet Playboy Mansion stukliep wegens een gebrek aansponsors, plaatsten ze hun Sunshower in het huis vanHulk Hogan. Ondertussen verschenen er campagnes over de negatieve

gezondheidseffecten van UV-straling en gingen steedsmeer zonnebankfabrikanten failliet. De Sunshowerbleek bovendien duur (5.000 euro) en lastig te installeren.Toen de vrienden in 2008 hun zoveelste verliesjaarafsloten, besloten ze radicaal van koers te veranderen.Ze dimden de lampen van de Sunshowers die ze in huntwee studentenhuizen hadden achtergelaten en vroegende zestig bewoners om vijf minuten per dag te douchen,zonder tussendoor te wintersporten of al te gezond teeten. Na twee maanden bleek het vitamine D gehalte vande studenten te zijn verdubbeld, zonder enige huidschade.Dermatologen waren enthousiast. Sunshower kreeg eenmedische dochter: Dermasun, voor lichttherapie bij huidaandoeningen.Zelf stortten de ondernemers zich weerop de Sunshower en toverden hem om in een beschaafdebadkamertoepassing voor vitale vijftigplussers. De flashyuitstraling verdween, de lampen werden afgestemd opeen gezonde bruining en een dagelijkse dosis vitamine D.De vernieuwde Sunshower verwarmt ook stijve spierenmet extra toegevoegde infraroodgolven. Raak. Dit jaarverwachten de mannen in Nederland zo’n vijfduizendSunshowers te verkopen, ze zijn al bezig in België enbeginnen straks aan Engeland. Ze denken elke twee jaarte gaan verdubbelen.

Uitstraling
Het blauwe licht en de goudkleurige
lijsten voor miljonairs werden in 2008
vervangen door rustige kleuren die in
iedere badkamer passen.

Goedkoper
Het bedieningspaneel voor afzonderlijke
lampen, om bijvoorbeeld alleen het hoofd
te bruinen, werd geschrapt. Dat scheelt
20 tot 30 euro in de kostprijs. Zonder het
blauwe glas en dikke staal zakte de prijs
ook: een Sunshower kost nu tussen de 750
en 3.000 euro.

Ophangen
In de muur ingebouwde Sunshowers bleken
onhandig voor bestaande badkamers, dus
kwam er een ophangmodel. Toch worden
er vooral ingebouwde apparaten verkocht
aan mensen die willen verbouwen.

UV straling
Met gezondheid in plaats van beauty
als doel, werd de UV-straling flink naar
beneden bijgesteld. De Sunshower kreeg
er ook korte infraroodgolven bij, goed
voor de bloedsomloop en stijve spieren.

Gepubliceerd in Sprout.